گروه بین‌الملل- دیروز دولت افغانستان از کشف یک میدان نفتی ۸/۱ میلیارد بشکه‌ای در شمال این کشور جنگ‌زده خبر داد. این در شرایطی است که آمریکا و سایر نیروهای بین‌المللی سعی می‌کنند تا شورشیان طالبان را در این کشور غنی از منابع طبیعی سرکوب کنند. جواد عمر، یک سخنگوی وزارت معادن افغانستان گفت که کشف این حوزه نفت‌خیز واقع در جایی بین استان‌های بلخ شمالی و شبرغان پس از آن صورت گرفت که یک بررسی توسط زمین‌شناسان بین‌المللی و افغان در منطقه انجام شد.

او به رویترز گفت: «من ارزش آن را در بازار نمی‌دانم؛ اما بررسی‌های اولیه حاکی از آنند که این میدان نفتی ۸/۱ میلیارد بشکه نفت را در خود جای داده است و من فکر می‌کنم که بیش از برآوردهای انجام شده در آن نفت هست.»

در سال‌های اخیر برآوردهای متفاوتی از ثروت پنهان افغانستان به عمل آمده است؛ اما چالش استخراج منابع در کشوری که در جنگ به‌سر می‌برد و زیرساخت‌های معدنی ناکافی دارد برای اغلب سرمایه‌گذاران ترسناک است.

عمر به جزئیات بیشتری در مورد چگونگی جمع‌بندی برآوردها و بررسی‌ها اشاره‌ای نکرد؛ اما افزود که این کشور ظرف چند ماه آینده منابعی را برای توسعه در کنار کشف ذخایر معدنی تازه ارائه خواهد کرد.

افغانستان امیدوار است که ذخایر معدنی کشف نشده به ارزش ۳ تریلیون دلار می‌تواند به کاهش وابستگی به پول غربی‌ها برای بهبود اقتصاد فقیر این کشور کمک کند و باعث شود سربازان این کشور همزمان با کاهش نیروهای خارجی امنیت را برای افغانستان به ارمغان آورند.

اما دولت مرکزی افغانستان، کشوری که سه دهه متمادی است درگیر دخالت خارجی‌ها و جنگ داخلی است، اکنون با شبه نظامیان طالبان مواجه است و برای کنترل بسیاری از مناطق پهناور این کشور آسیای مرکزی به نیروهای خارجی تکیه کرده است.

براساس برآوردهای وزارت دفاع آمریکا که در اوایل سال میلادی جاری اعلام شد، ارزش منابع معدنی این کشور بیش از یک تریلیون دلار است؛ اما کارشناسان می‌گویند موقعیت امنیتی شکننده این کشور باعث می‌شود شاهد تاخیر در مشاهده عواید ناشی از منابع عظیم آن تا سال‌های متمادی باشیم.