گروه بین‌الملل- در پی بوران برف در شمال شرقی آمریکا، که ده‌ها هزار مسافر را سرگردان کرد و باعث قطع برق گسترده شد، وضع همچنان غیرعادی است. به گزارش بی‌بی‌سی، سواحل شرقی کانادا نیز دستخوش این توفان زمستانی - که چهارمین کولاک شدید ظرف چهار هفته بود - شده است.

پروازها در فرودگاه‌های نیویورک، بوستون و فیلادلفیا اکنون از سر گرفته شده است.

اما در پی لغو مجموعا ۷ هزار پرواز در جریان تعطیلات آخر سال، انتظار می‌رود که بسیاری از مسافران تا آخر هفته موفق به انجام سفر هوایی نشوند.

هواشناسان اکنون هوای ملایم‌تری را برای بقیه روزهای هفته پیش‌بینی می‌کنند.

درحالی که از قبل انتظار می‌رفت بسیاری از پروازها در فاصله کریسمس تا سال نو کاملا پر باشد، کارشناسان صنعت هوانوردی می‌گویند که شرکت‌های هوایی به سختی خواهند توانست تمامی مسافران سرگردان در ناحیه نیویورک را با سرعت کافی جابه‌جا کنند.

اد مارتل سخنگوی خطوط هوایی «امریکن» گفت که شرکتش می‌تواند برنامه عادی پروازها را روز چهارشنبه از سر گیرد، اما گفت نمی‌تواند بگوید که مسافران سرگردان چقدر باید برای رسیدن به مقصد صبر کنند.

قطع برق

سه فرودگاه جی اف کی، لا گوردیا و نیوآرک لیبرتی که به منطقه نیویورک خدمات می‌دهند و همچنین فرودگاه‌های لوگان در بوستون و فرودگاه بین‌المللی فیلادلفیا دوشنبه غروب بازگشایی شدند.

این فرودگاه‌ها از صبح دوشنبه تعطیل شده بودند که باعث تجمع هزاران مسافر سرگردان در سالن‌های ترمینال‌ها شد. تحلیلگران می‌گویند که توفان و عواقب آن می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون دلار برای خطوط هوایی هزینه به بار آورد.

همچنین گزارش‌ها حاکی از قطع برق ده‌ها هزار خانه در بخش‌هایی از ایالات شمالی شرقی است.

در کانادا نیز حدود ۲۹ هزار خانه در نواسکوشیا و نیو برانسویک تا صبح روز سه شنبه همچنان برق نداشتند، با این حال برق هزاران خانه در این منطقه که پس از توفان در تاریکی فرو رفته بودند وصل شده است.

به گزارش نیویورک تایمز پنج نفر در تصادفات جاده‌ای در جریان توفان از جمله چهار نفر در نیویورک و یک نفر در ایالت مین کشته شده‌اند و بسیاری از جاده‌ها و خیابان‌ها نیز همچنان مسدود است.

شرکت خطوط آهن «امترک» روز سه شنبه اعلام کرد که خدماتش را به طور محدود از سر می‌گیرد. این شرکت پیشتر مسیر نیویورک بوستون را بسته بود.

به گفته سازمان هواشناسی آمریکا، این توفان عظیم ناشی از یک سیستم کم فشار در آب‌های نزدیک کارولینای شمالی بوده است.

در جریان توفان شش ایالت آمریکا - ماساچوست، مین، مریلند، نیوجرسی، کارولینای شمالی و ویرجینیا - وضعیت اضطراری اعلام کردند.

ناحیه نیویورک شاهد بارش ۵۱ سانتی‌متر برف طی دو روز بود. در جریان توفان یک قطار شهری در شهر نیویورک برای هفت ساعت گیر افتاد. اما این توفان گریبانگیر واشنگتن‌دی‌سی نشد و فقط گردی از برف بر شهر نشست.