اعلام آمادگی بانک جهانی برای مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی در جهان

جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی

گروه بین‌الملل- بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نسبت به روند صعودی قیمت محصولات کشاورزی و موادغذایی در جهان به علت بروز خشکسالی هشدار داد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد، روند صعودی قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی تاثیر منفی زیادی بر زندگی افراد فقیر در کشورهای در حال توسعه و فقیر جهان خواهد داشت. بر اساس این گزارش، رییس بانک جهانی تاکید کرد، ما نمی‌توانیم به روند صعودی قیمت مواد غذایی ادامه دهیم چون این مساله در بلند مدت به ضرر استانداردهای زندگی افراد فقیر در کشورهای مختلف خواهد بود.

بر این اساس، کیم در ادامه تصریح کرد: بانک جهانی به دقت شرایط موجود را زیر نظر دارد و از دولت‌های مختلف جهان می‌خواهد تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب برای مقابله با بحران افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی، آماده باشند.وقوع خشکسالی بی‌سابقه در آمریکا نیز موجب کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی در این کشور خواهد شد. افزایش قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی طی ماه‌های اخیر بار دیگر خاطره افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۰۸ میلادی را زنده کرده است. قیمت جهانی گندم و ذرت از اواسط ژوئن تا کنون بیش از ۵۰ و ۴۵ درصد رشد داشته است. خشکسالی در روسیه، قزاقستان و اوکراین و کاهش تولید محصولات کشاورزی در هند نیز موجب تشدید این نگرانی‌ها شده است.

براساس این گزارش قیمت جهانی سویا نیز در دو ماه گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و قیمت سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وزارت کشاورزی نیز به آمریکا با اشاره به بروز خشکسالی در این کشور هشدار داد قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در آمریکا طی سال ۲۰۱۳ افزایش خواهد یافت. وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد ، میانگین قیمت انواع محصولات کشاورزی در بازار این کشور طی سال ۲۰۱۳ میلادی با رشد ۳ تا ۴ درصدی روبه‌رو خواهد شد که علت اصلی این مساله تشدید بحران خشکسالی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، قیمت شیر، تخم مرغ و گوشت قرمز طی سال آینده افزایش خواهد یافت و این مساله تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی و دامی در آمریکا خواهد داشت. بر این اساس، خشکسالی در آمریکا تاثیر چندانی بر قیمت میوه و سبزیجات و مواد غذایی فرآوری شده در سال ۲۰۱۳ نخواهد داشت و این خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد بود.