گروه بین‌الملل- ابهام در سرنوشت نرخ بهره ایالات متحده، نگرانی‌های وال‌استریت را درباره احتمال افزایش آن زنده کرد و موجب تنزل شاخص‌های سهام در روز جمعه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، روز جمعه نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد نرخ بهره به اوج خود رسید و رونق سهام شرکت بلا‌ک‌استون هم نتوانست شوق و جنب و جوشی در سرمایه‌گذاران ایجاد کند. این نگرانی از آن جهت است که جلسه بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره قرار است هفته آینده برگزار شود، این درحالی است که سرمایه‌گذاران از گزارش مسکن در هفته گذشته، قرائت‌های متفاوتی داشتند. به هر حال کاهش میزان ساخت و ساز در بخش مسکن به این معنا است که میزان رشد اقتصادی هنوز کافی نیست. به هر حال درست است که کسادی بخش مسکن به طور کلی نگران کننده است اما از جهتی که منعکس کننده کسادی اقتصادی نیز است می‌توانست بازدارنده بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره باشد. اما سود اوراق قرضه در روزهای اخیر احتمال افزایش نرخ بهره را افزایش داد. در هفته آینده بانک مرکزی گزارشی از وضعیت رشد اقتصادی در ربع اول سال و همچنین تولید ناخالص داخلی کشور ارائه خواهد کرد.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز ۱۸۶ واحد یا ۳۷/۱درصد از دست داد و به عدد ۱۳۳۶۰ رسید. این در حالی است که داوجونز توانسته بود روز پنج‌شنبه ۵۶ واحد از ۱۴۶ واحدی را که در روز چهارشنبه از دست داده بود را جبران کند.

شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۰ واحد یا ۲۹/۱درصد تنزل کرد و به رقم ۱۵۰۲ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک با از دست دادن ۲۸ واحد یا ۰۷/۱درصد به واحد ۲۵۸۸ رسید.

تحلیلگران معتقدند شاخص‌های وال‌استریت یک هفته سخت را به پایان بردند هر چند سعی کردند برای عقب راندن نیروهای ناامیدکننده تلاش کنند و با تکیه بر نیروهای واقعی بازار فعالیت کنند و سود چند ماهه اخیر را تا حدی حفظ کنند. با همه تلاشی که بازار در هفته گذشته کرد، شاخص‌های مهم هفته را با تنزل سپری کردند. شاخص سهام داوجونز برای کل هفته ۱/۲درصد از دست داد، استاندارد اندپورز ۲درصد کاهش یافت و نزدک با ۴/۱درصد تنزل دفاتر خود را برای کل هفته نیست.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین در مقابل دلار تنزل یافت و به پایین‌ترین حد خود در چهارسال و نیم اخیر رسید. تحلیلگران علت این کاهش را احتمال افزایش نرخ بهره در ژاپن می‌دانند. علاوه بر این سردرگمی و ابهام در مورد نرخ بهره در ایالات متحده هم دیگر عامل موثر بر تضعیف ارزش ین در بازار است. از همین حالا مقامات و تصمیم‌سازان ژاپنی اعلام کرده‌اند، افزایش نرخ بهره ممکن است بر جریان احیای اقتصادی در ژاپن تاثیر منفی بگذارد. روز جمعه هر دلار به ازای ۹۷/۱۲۳دلار معامله شد که از دسامبر ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه است، همچنین نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۳۴۶۶/۱دلار بود.

قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی افزایش پیدا کرد. خبر اعتصاب در نیجریه از دلایل افزایش قیمت نفت بود. قیمت هر بشکه نفت روز جمعه با ۴۹سنت افزایش به ۱۴/۶۹دلار رسید.