هند روی لبه تیغ رشد شتابان اقتصادی

گروه بین‌الملل- در حالی که همه نگاه‌ها به رشد اقتصادی چین معطوف شده است، هند نیز به عنوان دومین اقتصاد نوظهور جهان آرام‌آرام خود را به پیش می‌کشد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آمارهای رسمی دولت هند گزارش داد نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماه اول امسال به ۳/۹درصد رسیده است. نمایی از بورس کلکته

این برای دومین سال متوالی است که هند رشد اقتصادی بالای ۹درصد را تجربه می‌کند.

هند که به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه جنوب آسیا شناخته می‌شود در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۶ نیز رشد اقتصادی ۱/۹درصد را تجربه کرده بود.

بنابراین گزارش رشد بخش صنعت و خدمات اصلی‌ترین دلایل رشد اقتصادی چشمگیر هند بوده است و این درحالی است که رشد بخش کشاورزی با کاهش مواجه شده است.

به عقیده تحلیلگران سیاست قابل قبول هند در کنترل تورم سبب شده است تا این امیدواری ایجاد شود که تولید ناخالص داخلی هند در ادامه سال نیز با نرخ بالای ۹درصد رشد کند.

نرخ تورم هند هم‌اکنون کمتر از ۴درصد است که این روند در ۱۵ماه گذشته ادامه داشته است. افزایش صادرات هند یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش رشد اقتصادی این کشور اعلام شده است.

هند بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان است. به عقیده کارشناسان، هند هم‌اکنون در حال باز کردن درهای اقتصاد خود به روی سرمایه‌های خارجی است.

چیزی شبیه وضعیتی که چین از اواخر دهه نود میلادی در پیش گرفت. ورود سرمایه‌های خارجی می‌تواند سبب افزایش شتاب رشد اقتصادی هند شود.

هم‌اکنون هند مذاکرات گسترده‌ای را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی و همچنین اتحادیه اروپا انجام داده است تا بتواند سرمایه‌های آنها را در بخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص صنعت خود جذب کند.

همچنین هندی‌ها مذاکرات فشرده‌ای را با دولت ژاپن در دست انجام دارند. ژاپن خواهان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی‌ و پالایشگاهی هند است و این می‌تواند فرصتی مطلوب برای هند باشد تا بتواند سرمایه‌های ژاپن را جذب کند.

از سوی دیگر توسعه صادرات یکی دیگر از برنامه‌های دولت هند برای بالا بردن میزان رشد اقتصادی است و به همین منظور هند مذاکرات تجارت آزاد را در دستور کار خود قرار داده است.

عقد قراردادهای تجارت آزاد با شرکای عمده تجاری می‌تواند نزدیک به ۳۰درصد بر میزان صادرات هند اضافه کند. در همین حال پیش‌بینی شود که رشد اقتصادی هند تا سال ۲۰۱۰ از مرز ۱۰درصد عبور کند.

برخی تحلیلگران رسیدن به این رشد اقتصادی را حتی زودتر از این متصور هستند. با این وجود کارشناسان عقیده دارند که هند در راه خطرناکی گام نهاده است چرا که این رشد اقتصادی سریع و بزرگ ممکن است در ادامه به افزایش تورم و تورمی شدن فضای اقتصادی این کشور منجر شود.

همچنین اگر هند نتواند به موازات افزایش صادرات و جذب سرمایه‌های خارجی بازار مصرف داخلی خود را توسعه دهد آنگاه با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد. مشکلاتی که هم‌اکنون چین با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.