گروه بین‌الملل- با ادامه ناآرامی در مصر، یک مرکز امنیتی محلی هدف بمب‌گذاری قرار گرفته است. دیروز چهارشنبه، سخنگوی پلیس مصر اعلام کرد که انفجار بمب در برابر ساختمان اداره کل امنیت کشوری در شهر منصوره، واقع در استان دقهلیه در شمال مصر، دست کم نوزده نفر را زخمی کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، براساس این گزارش، سیزده تن از زخمی‌های این انفجار از نیروهای امنیتی و ماموران پلیس و شش نفر بقیه، رهگذران غیرنظامی بوده‌اند. استان دقهلیه در منطقه دلتای رود نیل واقع است و بمب‌گذاری در برابر اداره کل امنیت ملی در این استان باعث افزایش نگرانی در مورد گسترش این‌گونه عملیات شده است.

از زمان سقوط حکومت حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق مصر در فوریه سال ٢٠١١، نیروهای نظامی و امنیتی مصر بارها هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته و تلفاتی نیز به آنان وارد شده است..

به گفته منابع محلی، پس از این انفجار، ماموران پلیس به تبادل آتش با افراد مسلح ناشناسی پرداختند که در یک ساختمان متروکه در نزدیکی اداره کل امنیت منصوره موضع گرفته بودند.

بیانیه رییس جمهوری و واکنش اخوان المسلمین

در پس انتشار خبر انفجار در دقهلیه، سخنگوی رییس‌جمهوری موقت مصر با صدور بیانیه‌ای گفت که «واقعه تروریستی منصوره تزلزلی در عزم راسخ مردم مصر ایجاد نخواهد کرد و مصر در جنگ علیه تروریسم پیروز بوده است و خواهد بود.»

همچنین گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، بمب‌گذاری در برابر مرکز اداره کل امنیت کشوری در منصوره را محکوم دانست و گفت که همچنان به «اعتراضات مسالمت‌آمیز» علیه برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری ادامه خواهد داد.

حدود سه هفته پیش و در پی چند روز تظاهرات گسترده علیه محمد مرسی، ارتش مصر با اعلام حمایت از خواست معترضان، مرسی را از ریاست جمهوری خلع و این سمت را به یک رییس جمهوری موقت منتقل کرد.

مرسی به گروه اخوان المسلمین وابسته است و طی سه هفته گذشته، طرفداران رییس جمهوری برکنار شده همچنان به تجمع اعتراضی ادامه داده و خواستار بازگشت محمد مرسی به قدرت شده‌اند. در جریان تجمع و راهپیمایی‌های اعتراضی اخوان المسلمین، درگیری‌هایی بین آنان و مخالفان محمد مرسی و همچنین نیروهای امنیتی روی داده که چند کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته است. یک سخنگوی اخوان المسلمین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که در جریان راهپیمایی این گروه در قاهره که در ساعات صبح چهارشنبه صورت گرفت، دو تن از راهپیمایان هدف گلوله «تک تیراندازان» قرار گرفتند و کشته شدند.

اخوان المسلمین کشته شدن طرفداران خود را به «اوباش تحت حمایت وزارت کشور» مصر نسبت داده است.

برخلاف ارتش مصر که به طور سنتی از اعتبار و احترام در میان مردم و گروه‌های مختلف در مصر برخوردار بوده است، ماموران امنیتی و نیروهای پلیس تحت فرمان وزارت کشور به عنوان عوامل سرکوب مردم شناخته شده و هدف انتقاد قرار داشته اند. پس از برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر نیز، رهبران اخوان المسلمین مسوولیت «کودتا علیه رییس جمهوری انتخابی» را صرفا به فرمانده کل ارتش نسبت دادند و خواستار برکناری او شدند.

بر اساس یک نظرسنجی که نتایج آن روز سه شنبه منتشر شد، ۴۴ درصد مصری‌ها «عدلی منصور» رییس جمهوری موقت این کشور را نمی‌شناسند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه القدس العربی، بنا بر این نظرسنجی که مرکز «بصیره» در زمینه پژوهش‌های افکار عمومی در مصر آن را انجام داده است ۵۱ درصد مصری‌ها رییس‌جمهوری موقت را می‌شناسند و به درستی نامش را ذکر کردند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که پنج درصد مصری‌ها رییس جمهوری موقت مصر را نمی‌شناسند، اما می‌دانند که وی رییس دادگاه عالی قانون اساسی این کشور بود.

در همین شرایط ۴۴ درصد از مصری‌ها رییس جمهوری را نمی‌شناسند یا نامش را اشتباه ذکر کردند.

علاوه بر آن، این نظرسنجی نشان می‌دهد که نزدیک به دو سوم مصری‌ها «حازم الببلاوی» نخست وزیر موقت این کشور را نمی‌شناسند. از طرف دیگر، بر اساس این نظر سنجی ۲۷ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، انتخاب «محمد البرادعی» به عنوان معاون رییس جمهوری را خوب، ۱۵ درصد متوسط و ۳۰ درصد این انتخاب را بد می‌دانند. این در شرایطی است که ۲۸ درصد جواب دادند نمی‌توانند در مورد این انتخاب نظر دهند.