گروه بین‌الملل- یکی از سایت‌های دولتی کوبا از دست دادن و احوالپرسی روسای جمهوری کوبا و آمریکا به عنوان نشانه‌ای امیدوارکننده یاد کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دولت کوبا دیروز (چهارشنبه) تصویری از دست دادن و احوالپرسی میان رائول کاسترو و باراک اوباما، روسای جمهوری کوبا و آمریکا در جریان مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا، رییس‌جمهوری اسبق فقید آفریقای جنوبی منتشر کرد. در زیرنویس این تصویر آمده است: اوباما با رائول احوالپرسی می‌کند؛ آیا این امر می‌تواند سرآغازی در پایان اقدامات خصمانه آمریکا در قبال کوبا باشد؟

این اولین باری است که اوباما و کاسترو با یکدیگر در انظار عمومی سلام و احوالپرسی کرده‌اند و به یکدیگر خوشامد گفته‌اند به طوری که پیش‌تر از این اقدام صرف نظر می‌کردند.

روابط رسمی میان واشنگتن و هاوانا در سال ۱۹۶۱ میلادی متوقف شد. در سال ۲۰۰۰ فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا در جریان ضیافت شامی در سازمان ملل با بیل کلینتون، همتای اسبق آمریکایی‌اش احوالپرسی رسمی و مودبانه داشت.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: اوباما به صورت غیرمنتظره روز سه‌شنبه با رائول کاسترو به احوالپرسی پرداخت و به وی خوشامد گفت. این اقدام روسای جمهوری آمریکا و کوبا که دشمنان جنگ سرد محسوب می‌شوند احتمال دارد باعث بهتر شدن روابط میان دو طرف شود.

خورخه گومز باراتا، تحلیلگر کوبایی گفت: دست دادن کاسترو و اوباما در نتیجه دیپلماسی ماندلا بود. ماندلا نمی‌دانست که این چنین نشست و دیداری رخ می‌دهد اما مطمئن بود که راهی به وجود خواهد آمد تا به این تقابل خصمانه پایان دهد.

از سوی دیگر یک مقام کاخ سفید اعلام کرد، مصافحه باراک اوباما با رائول کاسترو در مراسم یادبود نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی از قبل برنامه‌ریزی نشده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی اعلام کرد، دست دادن باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا با رائول کاسترو، همتای کوبایی وی در حالی که دو کشور از سال ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، برنامه‌ریزی شده نبود.

به گزارش صدای روسیه، این مقام کاخ سفید ادامه داد: ما از همه افرادی که از سراسر جهان در مراسم یادبود ماندلا شرکت کردند، قدردانی می‌کنیم.

رییس‌جمهوری آمریکا در حاشیه مراسم بزرگداشت رهبر فقید ‌آفریقای جنوبی با رهبر کوبا که از دشمنان سرسخت آمریکا محسوب می‌شود، دست داد.

آمریکا و کوبا بیش از ۵۰ سال است که هیچ رابطه‌ای با یکدیگر ندارند. فیدل کاسترو، رهبر کوبا و برادر رییس‌جمهوری کنونی این کشور همواره آمریکا را به توطئه‌چینی علیه کشورش متهم می‌کند، آمریکایی‌ها نیز بارها مرگ فیدل کاسترو را آرزو کرده‌اند.