انفجار در نزدیکی دفتر حزب‌الله لبنان

گروه بین‌الملل- بمب‌گذاری در ناحیه تحت نفوذ حزب‌الله لبنان چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش «ایسنا»، پس از این انفجار سریعا نیروهای امدادی و اطلاعاتی این کشور خود را به منطقه رساندند و عملیات امدادرسانی را آغاز کردند. به گزارش «ایسنا»، نیروهای اطلاعاتی به محض حضور خیابان‌های محل وقوع این انفجار را بستند، اما تا ساعاتی پس از انفجار صدای آمبولانس و تیراندازی از این محل به گوش می‌رسید. «ایسنا» همچنین گزارش داده است که در این انفجار تاکنون هفت تن کشته و بیش از ۶۶ تن دیگر زخمی شدند که البته احتمال افزایش این آمار وجود دارد. وضعیت ۱۱تن از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. این در شرایطی است که وزیر بهداشت لبنان خبر کشته شدن ۴ تن را در این انفجار تایید کرده است. اطلاعات منابع امنیتی نشان می‌دهد که خودروی حامل مواد منفجره از نوع «گراند چیروکی» بوده است که به صورت دوبل در محل انفجار پارک شده بود. محل وقوع انفجار نیز در نزدیکی رستوران «الجواد» واقع در خیابان «العریض» در منطقه «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت بوده است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان این حادثه تروریستی را به شدت محکوم کرد و گفت: دست‌های تروریسم در تلاش است تا لبنان را در فتنه فرو برد. وی همه جناح‌های سیاسی را به عقلانیت دعوت کرد تا کشور از بحران خارج شود.

اطلاعات اولیه نشان می‌دهد این انفجار با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری‌شده صورت گرفته است. در این انفجار بسیاری از مغازه‌ها و منازل مجاور آسیب دیده‌اند. شواهد حاکی از آن است که این انفجار در مقایسه با انفجارهای مشابه قبلی در ضاحیه جنوبی بیروت کوچک‌تر بوده است. نیروهای امنیتی در منطقه از مردم خواسته‌اند به محل انفجار نزدیک نشوند زیرا این احتمال وجود دارد که تروریست‌ها از انفجار اول برای تجمع مردم و انفجار بمبی دیگر استفاده کنند.

در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز از مردم خواسته شده است به‌دلیل مسائل امنیتی به محل وقوع انفجار نزدیک نشوند. برخی منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که یک خودروی بمب‌گذاری شده دیگر در منطقه از سوی نیروهای امنیتی کشف شده است. «مروان شربل»، وزیر کشور لبنان گفت: «خودرویی که در این انفجار مورد استفاده قرار گرفته است، مسروقه است و پیش‌تر سرقت این خودرو توسط صاحب آن گزارش شده بود». براساس گفته‌ها یکی از دفاتر حزب‌الله لبنان در این منطقه واقع شده است؛ اما به گفته مقامات حزب‌الله انفجار از دفتر آنها بسیار دور و هدف آنها کشتن افراد غیر نظامی بوده است. حزب‌الله لبنان همچنین این شایعه را که در این انفجار یکی از اعضایش مورد هدف قرار گرفته است، رد و تاکید کرده است که این اقدام تروریستی شهروندان را هدف قرار داده است؛ همان‌طور که در دو انفجار گذشته در ضاحیه نیز فقط شهروندان مورد هدف بودند. هنوز به‌طور قطعی معلوم نیست که این انفجار عملیات انتحاری بوده است یا خودروی حاوی مواد منفجره از راه دور منفجر شده است. البته شواهد اولیه نشان می‌دهد که این انفجار انتحاری نبوده و به احتمال بسیار زیاد، انفجار از راه دور یا به واسطه تلفن همراه صورت گرفته است.

«ولید جنبلاط»، عضو پارلمان لبنان با محکومیت این حادثه تروریستی گفت: «باید گفتمان سیاسی را در این فضای خطرناک اصلاح کنیم؛ فضایی که تروریسم در آن بین شهروندان و سیاسیون فرقی نمی‌گذارد: از هدف قرار دادن طرابلس گرفته تا ضاحیه جنوبی و سفارت ایران». این در شرایطی است که این بمب‌گذاری با محکومیت بیشتر شخصیت‌های سیاسی همراه شده است. سازمان ملل در این راستا به شدت کشتار مردم در ناحیه ضاحیه جنوبی در لبنان را محکوم و اعلام کرد که تروریسم مهم‌ترین تهدید برای امنیت صلح جهانی است. سفارت آمریکا در بیروت در پیامی در پایگاه اجتماعی «توییتر» ضمن محکوم کردن انفجار مذکور با خانواده قربانیان این انفجار ابراز همبستگی کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای انفجار روز گذشته را محکوم و مردم لبنان را به حفظ وحدت ملی فراخواند.