کی‌یف یک روز پس از سقوط
گروه بین‌الملل- روزگار جدیدی برای اوکراین آغاز شده است. یانوکوویچ فرار کرده، تیموشنکو آزاد شده است اما سوال اساسی این است که چرخاندن اوکراین با کیست؟ این بخشی از گزارش «سی‌ان‌ان» است که به تحولات عجیب و بی‌سابقه در اوکراین می‌پردازد که در عرض 24 ساعت ورق برگشت و قدرت به دست کسانی افتاد که تمایل دارند به اتحادیه اروپا ورود پیدا کنند. براین اساس پارلمان اوکراین اختیارات رئیس‌جمهوری این کشور را موقتا به الکساندر تورچینف واگذار کرد. تورچینف روز شنبه با اکثریت آرا به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب شد.
تورچینف از نمایندگان پارلمان خواسته است تا روز سه‌شنبه (۲۵ فوریه) در مورد تشکیل یک دولت وحدت ملی به توافق برسند. براساس گزارش منابع خبری او مسوول برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین شده است. از طرفی تیموشنکو شنبه شب در بین هواداران خود سخنرانی ‌کرد و گفت: «مبارزه تمام نشده است. مبارزه علیه ویکتور یانوکوویچ هنوز تمام نشده است. ما باید یانوکوویچ و تفاله‌هایی را که او را احاطه کرده‌اند، به میدان استقلال بیاوریم.» به گزارش «ایسنا»، تیموشنکو این سخنان را در برابر جمعیتی که در میدان استقلال گرد آمده بودند بیان کرد. نخست‌وزیر سابق اوکراین به جمعیت حاضر در میدان استقلال کی‌یف گفت: «نمی‌گذارم کسی به شما خیانت کند.»
یولیا تیموشنکو گفت: «مسیر ما برای ساختن اوکراین، آن‌گونه که شما می‌خواهید، باز است.» با این وجود برخی از تحلیلگران می‌گویند که اوکراین یادآور جنگ سرد بوده است که محل کشمکش شرق و غرب قرار گرفته است و هنوز باید منتظر واکنش اصلی روسیه بود که مهم‌ترین متحدش در اوکراین به زیر کشیده شده است. همزمان اما خبر می‌رسد که بسیاری از معترضان خیابانی که طی چند روز گذشته دستگیر شده بودند از زندان آزاد شده‌اند. با این شرایط یانوکوویچ در یک پیغام ویدئویی حوادث اخیر این کشور را «کودتا» توصیف کرد و گفت که از طریق رای مردم به قدرت رسیده است و رای به کناره‌گیری‌اش از سوی پارلمان را قبول ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه او اقدام پارلمان در انتخاب رئیس جدید و دستور آزادی فوری یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیرسابق و از مخالفان دولت را غیرقانونی دانسته است. با این وجود برخی از تحلیلگران می‌گویند که احتمال درگیری پس از سقوط یانوکوویچ زیاد است و کاخ سفید نیز ضمن درخواست توقف خشونت‌ها در اوکراین و آغاز تلاش‌ها برای انجام اصلاحات دموکراتیک در این کشور اعلام کرد که واشنگتن حاضر به همکاری با مسکو و اتحایه اروپا برای حفظ ثبات و وحدت اوکراین است.
این در شرایطی است که میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق یک روز پس از اینکه مخالفان دولت پیشین اوکراین کنترل کی‌یف را در اختیار گرفته‌اند گفت حوادث اوکراین در نتیجه شکست دولت در اتخاذ اقدامات دموکراتیک، گفت‌وگو با مخالفان و مبارزه با فساد به وقوع پیوست. از دیگر سو مخالفان اوکراینی می‌گویند که معترضان پس از ورود به کاخ ریاست جمهوری اوکراین از زرق و برق این کاخ و تجمل‌گرایی یانوکوویچ بهت‌زده شده‌اند. این مکان که در نزدیکی کی‌یف قرار دارد، برای مدت یک دهه از چشم دیگران مخفی شده بود.
زمین گلف، سکوی بالگرد، آب‌راه‌های چشم‌نواز، خانه‌های تابستانی و باغ‌های عجیب و غریب، بخشی از خانه رئیس‌جمهوری کشوری بود که میانگین حقوق ماهانه در آن کمتر از ۳۰۰یورو است. از سوی دیگر تحولات پرشتاب اوکراین اجلاس گروه ۲۰ را نیز تحت تاثیر قرار داد و این گروه در بیانیه پایانی این اجلاس به تحولات پرشتاب این کشور اشاره کرد. «جورج آزبورن»، وزیر خزانه‌داری بریتانیا می‌گوید که گروه ۲۰باید یک پیام مستحکم برای حمایت مالی از این کشور بفرستد و از تاریخ انتخابات جدید حمایت کند. همچنین آزبورن در مصاحبه‌ای در سیدنی گفت که وظیفه بریتانیا، ایالات متحده و کشورهای قوی اروپایی این است که حمایت مالی خود را از اوکراینی‌ها افزایش
دهند. او افزود: «ما باید یک چک سفید امضا برای مردم این کشور صادر کنیم تا آنها بتوانند کشورشان را دوباره بسازند.»