گروه بین‌الملل- عملیات یافتن هواپیمای ناپدیدشده‌ مالزیایی هر روز بیش از یک میلیون دلار هزینه دارد. برخی از کارشناسان نگرانند که کشورهای جست‌وجوگر به این دلیل، دست از ادامه‌ تلاش‌های خود بردارند. به گزارش دویچه‌وله، بیش از یک ماه است که از ناپدیدشدن بوئینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی مالزی در جنوب اقیانوس هند می‌گذرد و با اینکه عملیات اکتشافی کشورهای جست‌وجوگر هم‌چنان ادامه دارد، اما هنوز موفقیت چشمگیری به دست نیامده است.

از سوی دیگر، بنا بر ارزیابی کارشناسان، باتری جعبه‌ سیاه هواپیما که می‌توانست اطلاعات بیشتری درباره‌ ناپدیدشدن آن ارائه کند، از روز دوشنبه (۷ آوریل) احتمالا خالی از انرژی شده است. این عوامل و همچنین هزینه‌ گزاف عملیات اکتشافی ۱۲ کشوری که در جست‌وجوی بوئینگ ناپدید شده‌اند، برخی از کارشناسان را برآن داشته است تا ادامه‌ تلاش برای یافتن هواپیما را «بی‌نتیجه» ارزیابی کنند.

به‌نظر رومن ناواراتنام، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی در کوآلالامپور، ناکامی در جست‌وجوی بوئینگ ناپدیدشده‌، بر نحوه‌ تلاش کشورهای جست‌وجوگر تاثیر می‌گذارد. ناواراتنام در این باره می‌گوید: «در این مرحله، هر کشوری باید از خود بپرسد امکان موفقیت تا چه اندازه است و چه نسبتی میان خرج و دخل این عملیات حاکم است. این کارشناس می‌گوید باید واقع‌گرا بود و وقتی موفقیتی حاصل نمی‌شود، آن را پذیرفت او می‌افزاید: «مثل این می‌ماند که بیماری مدت‌های مدیدی در بی‌هوشی به‌سر ببرد. بالاخره زمان آن می‌رسد که تصمیم ‌بگیریم که آیا می‌خواهیم دستگاه اکسیژن را خاموش ‌کنیم یا نه.»

آلن دیل، کارشناسی که در مراحل اولیه‌ عملیات جست‌وجوی هواپیما با گروه‌‌های تجسسی همکاری می‌کرد، در این مورد خوش‌بین‌تر است. در عملیات جست‌وجوگرانه ۷ کشور که فعالانه در یافتن بوئینگ با یکدیگر همکاری کرده‌اند، تا کنون ۱۸ کشتی، ۱۹ هواپیمای جنگی و یک زیردریایی شرکت داشته‌‌اند. براساس ارزیابی نیویورک تایمز، این عملیات هر روز یک میلیون دلار هزینه دارد. مخارج کشتی استرالیایی، به تنهایی روزانه نیم میلیون دلار است.

در میان کشور‌های جست‌وجوگر، تنها آمریکا و کره‌‌جنوبی فهرست هزینه‌های خود را منتشر کرده‌اند. بر این مبنا، ایالات متحده تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار و کره‌‌جنوبی، بیش از ۵۶۳ هزار دلار صرف عملیات اکتشافی کرده‌اند.

کارشناسان آمریکایی معتقدند که هزینه‌های اکتشاف و انتقال لاشه‌ هواپیمای سرنگون‌شده‌ مالزیایی به خشکی، درصورت پیدا‌شدن، بالغ بر ‌صدها میلیون دلار خواهد بود. تاکنون، عملیات جست‌وجو برای یافتن هواپیمای ایرفرانس که در سال ۲۰۰۹ در اقیانوس اطلس سقوط کرد، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار، گران‌ترین برنامه جست‌وجو به شمار می‌رود. پس از آن، مخارج ۳۹ میلیون دلاری جست‌وجو و انتقال بوئینگ سرنگون‌شده‌ شرکت هواپیمایی سوئیس‌ایر درسال ۱۹۹۸ در ردیف دوم قرار دارد.