گروه بین‌الملل- اردوغان پس از پیروزی حزب متبوعش در انتخابات داخلی ترکیه، در مدرسه امام «هتیپ» (خطیب) این کشور که خود زمانی در آن تحصیل کرده است رقیب این‌روزهای خود یعنی فتح‌الله گولن را به خیانت متهم کرد. به نوشته روزنامه حریت‌دیلی، نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به آخرین سخنان پیامبر اسلام(ص) گفت که فتح‌الله گولن، روحانی برجسته ترکیه به وی خیانت کرده است. او گفت بارها در طرح‌هایش با سکوت این روحانی ترکیه‌ای مواجه شده است. وی می‌گوید: گولن در خصوص بحث روسری سکوت کرده بود. او همچنین در برابر حمله اسرائیلی‌ها به حامیان فعالان صلح که به غزه عازم بودند نیز سکوت کرد. اردوغان اما در ادامه با انتقاد از افشای فایل مکالمات خود و برخی از وزرایش آن‌را در راستای نقض حریم خصوصی اعلام کرد و افشای این مکالمات را به طرفداران گولن در قوه قضائیه ترکیه منسوب کرد. او گفت: «کسانی که حریم خصوصی مسلمین را نقض می‌کنند و به آموزه‌های قرآن و حضرت محمد(ص) بی‌اعتنایی می‌کنند، به تمامی ارزش‌های ستایش‌آمیز انسانی بی‌احترامی می‌کنند. این تنها خیانت به آموزه‌های قرآنی نیست. مسلمین به برادرشان از پشت خنجر نمی‌زنند. آنها از برادرانشان به کشورهای غربی شکایت نمی‌کنند. هیچ خیانتی بی‌پاسخ و بی‌مجازات نمی‌ماند».

این در شرایطی است که اردوغان در روزهای نخستین افشای این نوار مکالمات آنها را جعلی خوانده بود و آنها را در راستای ضربه زدن به دولت خود ارزیابی کرده بود. در مهم‌ترین نوار مکالماتی که تاکنون افشا شده و منتسب به نخست‌وزیر ترکیه است گفت‌وگوی اردوغان با فرزندش بلال است که به وی می‌گوید هرچه پول در خانه دارد به یک مکان امن ببرد.

در راستای مبارزه با رشوه‌خواری در ترکیه در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی عملیاتی در این کشور صورت گرفت که چندین وزیر دولت اردوغان مجبور به استعفا و فرزندان چهار وزیر این کشور نیز به اتهام رشوه‌خواری دستگیر شدند. پس از این موضوع اردوغان دست به ساختار اصلاحات قضایی زد که برخی از کارشناسان آن‌را در راستای دخالت دولت در امور قضایی این کشور ارزیابی می‌کنند. به تازگی «هاشم کلیچ» رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه از اردوغان به‌دلیل دخالت در امور قضایی به شدت انتقاد کرده است. به نوشته روزنامه «تودیز زمان» هاشم کلیچ که به مناسبت پنجاه و دومین سالروز تاسیس دادگاه قانون اساسی این کشور سخنرانی می‌کرد گفت: «دولت اردوغان با متهم کردن دستگاه قضایی اذهان را منحرف می‌کند». او افزود: «متهم کردن دستگاه قضایی با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود که احکامی خلاف منافع ملی صادر شود».

هاشم کلیچ افزود: «در کشورهایی که قانون اساسی حاکم است دادگاه‌ها نه با دوستی نه با دستور اداره می‌شود. حکم صادره برای مسدود کردن توئیتر نشان داد که یک رویه اجرایی هیچ مبنای قانونی ندارد».

او در پایان سخنانش ضمن بازگویی یکی از سخنان گورباچف، رهبر سابق شوروی، خطاب به نخست‌وزیر این کشور گفت: «در این برهه جهانی‌سازی، شما نمی‌توانید برای آنتن‌ها روادید صادر کنید».