گروه بین‌الملل: تورم مصرف‌کننده در چین به کمترین سطح طی ۱۸ ماه گذشته رسید و کاهش قیمت‌های درب کارخانه تداوم یافت. این مساله نشانه‌ای است مبنی براین که در صورت کندی بیشتر رشد اقتصادی، دولت باید سیاست‌های خود را تسهیل کند. به گزارش بلومبرگ، دیروز، جمعه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۸ /۱ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۱ /۲ درصدی این شاخص را پیش‌بینی کرده بودند. همچنین، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس ۴ /۲ درصد رشد کرده بود. از سوی دیگر، شاخص قیمت تولیدکننده پس از کاهش۳ /۲درصدی در ماه مارس، در ماه آوریل با افت ۲ درصدی رو به رو شد و به این ترتیب بیست و ششمین ماه متوالی کاهش شاخص قیمت تولیدکننده رقم خورد.

گزارش دفتر ملی آمار چین نشان داد تقاضای داخلی همچنان ضعیف است. این درشرایطی است که کاهش قیمت کالاها به رشد ظرفیت مازاد در صنایعی همچون فولاد و سیمان منجر شده است. فقدان فشار تورمی به بانک مرکزی چین امکان می‌دهد درصورت تهدید هدف رشد ۵ /۷ درصدی، به‌منظور تقویت اقتصاد سیاست‌های پولی را تسهیل کند.

دفتر ملی آمار چین در بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش قیمت سبزیجات و گوشت خوک دلیل اصلی کندی رشد تورم در ماه آوریل بوده است. این دفتر همچنین اعلام کرد: «در آینده نیز رشد قیمت‌ها همچنان ملایم خواهد بود.»