اختلاف در ائتلاف بین‌المللی آمریکا علیه داعش

گروه جهان- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای جلب حمایت مصر در مبارزه علیه داعش وارد قاهره شد. سفر کری به قاهره پس از دیدار وی با مقام‌های ترک و پیش از آن در جده با رهبران عرب بود. او در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان اعلام کرد: «آنچه ما انجام می‌دهیم مشارکت در عملیات گسترده ضد تروریستی است. این امر مدتی به طول می‌انجامد.» جان کری افزود: هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند بار مسوولیت را به دوش کشد اما بار اصلی بر عهده عراق است. در عین حال، قرار است روز دوشنبه (فردا) فرانسه میزبان کنفرانس بین‌المللی برای بحران داعش باشد. اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه ضمن میزبانی از این کنفرانس اعلام کرد که کشورش «در تلاش برای ضربه زدن به مواضع داعش در عراق مشارکت خواهد کرد.» حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق هم که در عراق سخن می‌گفت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ما نیازمند پشتیبانی هوایی هستیم نه نیروی زمینی.»

از سوی دیگر، برخی متحدان غربی و خاورمیانه‌ای آمریکا ساز مخالف سر داده‌اند. از جمله فرانسه می‌گوید: «این ائتلاف باید کارآمد و هدفمند باشد. ما می‌خواهیم استقلال خود را داشته باشیم و دوست نداریم گوش به فرمان آمریکا باشیم.» پیش از این هم «پیتر ویتیگ» سفیر آلمان در مصاحبه با نیویورک تایمز چنین سخنانی بر زبان رانده و گفته بود «مقصد نهایی سلاح‌های ارسالی به مخالفان دولت سوریه را نمی‌دانیم. شاید به دست داعش بیفتد.» به گزارش رویترز، این بار فرانسه خواستار «وظایف روشن» و «مشروعیت بین‌المللی» برای هر اقدامی در سوریه شده است. این کشور در عراق هم خواستار برنامه‌ای سیاسی شده که پس از تضعیف داعش دربرگیرنده تمام گروه‌ها در عراق باشد.

هوبرت ودرین نخست‌وزیر سابق فرانسه می‌گوید: «این ائتلاف باید مشروع‌ترین ائتلاف باشد. این ائتلاف نیازمند اعضای شورای امنیت و بسیاری از کشورهای عربی است.» فرانسه کمک‌های نظامی و بشردوستانه زیادی به کردهای عراق ارائه داده است.

«اِد پاین» گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید نیروهای آمریکایی پیش از این ۱۵۰ مرتبه مواضع داعش را بمباران کرده‌اند. بریتانیا هم اگرچه کمک‌های بشردوستانه‌ای به عراق ارائه داده اما در مورد تحرک نظامی در سوریه محتاط است و پیام‌های متضادی مخابره می‌کند. رویترز در همین رابطه می‌افزاید: ۹ ماه دیگر انتخابات بریتانیا در پیش است اما کامرون نخست وزیر این کشور کاملا آگاه است که افکار عمومی مخالف نقش بریتانیا در حمله به عراق است. این یادآور خاطرات سال ۲۰۰۳ است. این گزارش می‌افزاید آمریکا در حالی رهبری ائتلاف را به دست گرفته که بار مسوولیت را بر دوش اعراب و ترک‌ها قرار داده است. این کشور با پشتیبانی هوایی قصد یورش زمینی ندارد.