«تنش صفر» در تعلیق

گروه جهان : نیروهای داعش روز شنبه شهر کوبانی در مرز سوریه با ترکیه را در محاصره گرفته و بر شدت حملات خود به این شهر افزودند. اگرچه مدافعان کرد توانستند حملات داعش را دفع کنند، اما می‌گویند منتظر حمله جدیدی از سوی این گروه هستند. به گزارش نیویورک تایمز، جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با حملاتی به مواضع داعش در شمال شرق سوریه گرچه تا حدی مانع پیشرفت آنان شدند اما حملات تا لحظه تنظیم این خبر با شدت و ضعف ادامه دارد. نیروهای دولت سوریه هم با حملات هوایی مواضع داعش نزدیک دمشق را بمباران کردند. «آسیه عبدالله» یکی از مقام‌های ارشدکرد به رویترز می‌گوید: «درگیری‌ها ادامه دارد. آنها در سه جبهه در حال یورش به کوبانی بودند، اما حملات‌شان را دفع کردیم.» او می‌گوید: «تصور ما این است که نیروهای داعش در حال آماده‌سازی برای حمله‌ای گسترده‌تر به کوبانی هستند اما ما آمادگی داریم تا حملات آنها را دفع کرده و در برابرشان بایستیم.» حملات هوایی نیروهای ائتلاف تاکنون نتوانسته حملات نیروهای داعش را متوقف سازد، بلکه بر شدت حملات آنها افزوده است. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۸۰ هزار نفر از مردم سوریه به‌ویژه کردهای شهر کوبانی (که عین‌العرب هم نامیده می‌شود) به مرز ترکیه پناه برده باشند. به گزارش رویترز«این درگیری، جنگ داخلی سوریه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.» پیش از این نیروهای داعش اعلام کرده بودند که ظرف چند روز این شهر را تصرف کرده و نماز عید قربان را در یکی از مساجد این شهر به جا خواهند آورد.

قطعه‌ای از خاک‌مان در سوریه است

اردوغان روز شنبه نسبت به هرگونه حمله نیروهای داعش به محافظان مقبره سلیمان شاه در خاک سوریه هشدار داد. به گزارش سی‌ان‌ان او گفت: «اگر اتفاقی برای آنها رخ دهد، ما تردید نخواهیم کرد و همه چیز تغییر می‌کند.» مقبره سلیمان شاه تنها قطعه از خاک ترکیه است که خارج از مرزهای این کشور قرار دارد. «نجدت اوزل» رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز خطاب به نظامیان محافظ مقبره سلیمان شاه،

جد بزرگ بنیانگذار امپراتوری عثمانی در خاک سوریه، اعلام کرد که در صورت خطر، نظامیان ترکیه طی چند دقیقه نزد آنان خواهند بود.

با نزدیک شدن نیروهای داعش به چند کیلومتری مرزهای ترکیه، پارلمان این کشور سرانجام مجوز انجام حملات هوایی به مواضع داعش در سوریه و عراق را صادر کرد. بر همین اساس نیروی هوایی ارتش ترکیه مواضع نیروهای داعش در مناطق کوبانی و پیرامون را بمباران کرد. داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید به هیچ وجه اجازه سقوط کوبانی را نمی‌دهد (شهری کردنشین در کردستان سوریه که در استان حلب در شمال سوریه واقع شده‌است. کوبانی در نزدیکی محدوده مرزی با ترکیه واقع شده و تا مرز ترکیه کمتر از دو کیلومتر فاصله دارد) . او اعلام کرد که آغوش کشورش به روی برادران کُرد باز است. به گزارش نیویورک تایمز، کردها نسبت به نیات ترکیه بدبین هستند. آنها می‌گویند ترکیه مسیر اصلی عبور نیروهای داعش به سوریه است. کردها می‌گویند ترکیه ترجیح می‌دهد خودمختاری این منطقه را که پس از جنگ‌های داخلی چند ساله در سوریه به دست آمده است بر باد دهد.

در همین حال، دولت سوریه نسبت به نقض حریم هوایی کشورش از سوی ترکیه به سازمان ملل شکایت کرد. به گزارش رویترز، تا کنون ۱۸۰ هزار آواره سوری به مرزهای ترکیه هجوم برده‌اند در حالی که الجزیره میزان آوارگان را در مجموع ۳۰۰ هزار نفر می‌داند که حدود ۱۸۰ هزار نفرشان به سوی ترکیه روان شده‌اند.

به گزارش رویترز، تا پیش از صدور مجوز پارلمان ترکیه، این کشور نقش چندانی در فعالیت علیه داعش نداشت به گونه‌ای که از امضای «بیانیه جده» هم خودداری کرد. ترک‌ها دلیل خود برای «انفعال اولیه» در برابر داعش را همانا اسارت ۴۶ شهروند ترک در دست داعش اعلام کرده بودند که در ماه ژوئن در حمله نیروهای داعش به موصل و کنسولگری ترکیه در این شهر بازداشت شده بودند. با آزادی آنها، ترکیه نقش فعال‌تری در مبارزه علیه داعش یافت.

بایدن: متحدان ما داعش را شکل دادند

دولت ترکیه که با بحران نزدیک شدن داعش به مرزهای خود دست به گریبان است و نخست‌وزیر این کشور هم با صدور دستور بمباران مواضع داعش رسما وارد ائتلاف علیه داعش شد، اما با بحران دیگری مواجه است که این بار نه از داخل یا محیط پیرامون بلکه از سوی نزدیک‌ترین متحد این کشور یعنی آمریکا مطرح شد. جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی گفته بود ترکیه از گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه پشتیبانی کرده و همراه با چند کشور خاورمیانه‌ای به دنبال سقوط اسد بود. بایدن که در دانشگاه هاروارد سخن می‌گفت، افزود: «آنها صدها میلیون دلار و ده‌ها هزار تن سلاح به هر کسی که علیه اسد مبارزه می‌کرد دادند. این سلاح‌ها به دست النصره و سایر عناصر افراطی افتاد که از سایر نقاط دنیا به این کشور روی آورده بودند.» بایدن اولین مقام آمریکایی است که پس از ۴ سال از جنگ داخلی سوریه اظهارات شدیدی علیه ترکیه مطرح کرده و این کشور را یکی از حامیان و تغذیه‌کنندگان گروه‌های تندرو در سوریه معرفی می‌کند.

طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با عصبانیت به اظهارات جو بایدن واکنش نشان داد. او هر گونه کمک ترکیه به گروه‌های تندرو یا اجازه عبور به آنها از مرز ترکیه را به شدت رد کرد. به گزارش رویترز، ترکیه تا به حال «شریکی بی میل» در ائتلاف علیه داعش بوده و این مناقشات جدید می‌تواند تلاش‌های بین‌المللی را برای ایجاد یک جبهه واحد علیه داعش با چالش‌هایی مواجه سازد، اگرچه بایدن بلافاصله عذرخواهی کرد اما به گزارش واشنگتن پست «اردوغان کسی نیست که به این زودی‌ها این خطاها را فراموش کند. پس باید منتظر توفان باشیم.» سخنان بایدن اعتراضات امارات متحده را هم برانگیخت. امارات، ترکیه، قطر و عربستان از کشورهایی هستند که گروه‌های تندرو در سوریه را تغذیه مالی و تسلیحاتی می‌کردند. وزیر خارجه امارات خواستار توضیح بایدن نسبت به سخنانی شد که به گفته او «تاثیری منفی بر نقش امارات در این درگیری‌ها می‌گذارد.» امارات از جمله کشورهای عربی است که چندین فروند هواپیمای جنگی در اختیار ائتلاف علیه داعش قرار داده است.

داعش: باز هم سر می‌بریم

نیروهای داعش در واکنش به حملات نیروهای ائتلاف بیکار ننشسته‌اند. نیروهای این گروه در چند جبهه در حال نبرد در سوریه و عراق هستند. از یکسو با «قدرت سخت» که همانا یورش‌های گسترده و گاه و بیگاه به شهرها است واکنش نشان می‌دهند. اما «قدرت نرم» این گروه در جبهه دیگری فعالیت دارد: «گروگان گرفتن» شهروندان غربی یکی پس از دیگری و«سر بریدن». به گزارش سی‌ان‌ان، نیروهای داعش در جدیدترین اقدام خود دیوید هینز- امدادگر بریتانیایی- را روز جمعه سر بریدند. گفته می‌شود حدود ۶۰۰ - ۵۰۰ نفر از نیروهای داعش بریتانیایی هستند، چنانکه هنگام سر بریدن گروگان‌های غربی، آنکه ماسک سیاه بر صورت زده و دست بر سر قربانی گذاشته با لهجه لندنی صحبت می‌کند. با تشدید حملات نیروهای ائتلاف داعش تهدید کرده باز هم سر می‌بریم.