شادی آذری: مجمع جهانی اقتصاد در سایت خود گزارشی منتشر کرده است که در آن 10 خطر بزرگی که ثبات جهان را در سال 2015 مورد تهدید قرار می‌دهد، معرفی کرده است. این گزارش که براساس دهمین نسخه از سری گزارش‌های ریسک‌های جهانی منتشر شده است، درگیری‌های بین‌المللی را به‌عنوان بزرگ‌ترین خطری که در سال میلادی جاری ثبات جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد، معرفی کرده است. این گزارش که هر سال به‌عنوان برآوردی از نظرات کارشناسان درباره خطرات موجود در جهان و احتمال اثرگذاری بالقوه آنها در 10 سال آینده منتشر می‌شود، امسال درگیری‌های بین دولت‌ها را که اثرات منطقه‌ای از خود بر جای می‌گذارند، به لحاظ احتمال وقوع، به‌عنوان خطر شماره یک شناسایی کرده و به لحاظ اثرگذاری آن را چهارمین خطر جدی جهان معرفی کرده است. در این گزارش آمده است که خطرات دیگری که به لحاظ احتمال وقوع، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند و به‌عنوان خطر جهانی احتمال وقوع آنها در حال افزایش است، به ترتیب عبارتند از: رویدادهای جوی شدید (رتبه 2)، شکست نظام‌های حاکمیت ملی (رتبه 3)، فروپاشی یا بحران دولت (رتبه 4) و نرخ بالای بیکاری یا کمبود مشاغل تمام وقت (رتبه 5).
بر این اساس، ۱۰ خطر بزرگ جهانی به لحاظ احتمال وقوع به ترتیب طبق جدول زیر معرفی شده‌اند:



در بررسی خطرات جهان به لحاظ تاثیرات بالقوه آنها، نزدیک به 900 کارشناسی که در بررسی خطرات جهان شرکت کردند، بحران آب را به‌عنوان بزرگ‌ترین خطری که جهان را تهدید می‌کند، انتخاب کردند و به آن رتبه یک را اختصاص دادند. سایر خطرات به لحاظ تاثیرات بالقوه‌شان این‌گونه رتبه‌بندی شدند: شیوع سریع و گسترده بیماری‌های عفونی واگیردار (رتبه 2)، تسلیحات کشتار جمعی (رتبه 3) و شکست در کنترل تغییرات جوی (رتبه 5).
خطراتی که به لحاظ تاثیرگذاری در صدر خطرات جهان قرار گرفته‌اند به ترتیب به شرح جدول زیر هستند:



در این گزارش ضمن تقسیم‌بندی 28 خطر جهانی سال 2015 به پنج گروه خطرات اقتصادی، زیست‌محیطی، ژئوپلیتیک، اجتماعی و تکنولوژیک، آمده است که سال 2015 سالی است که در آن خطرات ژئوپلیتیک که طی نیم دهه اخیر تا حدود زیادی از چشم‌انداز خطرات عمده جهان کنار رفته بود، دوباره به صدر جدول خطرات جهان بازگشته است. با توجه به اینکه مسائل ژئوپلیتیک تاثیر روزافزونی بر اقتصاد جهانی دارند، این خطرات در سال 2015 سه مورد از پنج خطری که احتمال وقوع آنها زیاد است را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان دو مورد از تاثیرگذارترین خطرات جهان شناسایی شده‌اند. چشم‌انداز خطرات جهان در سال 2015 همچنین نشان می‌دهد که نگرانی‌هایی در مورد توانایی جهان برای حل بزرگ‌ترین مشکلاتی که جوامع را تحت فشار می‌گذارد وجود دارد. خطراتی که جوامع را تهدید می‌کنند شامل خطرات اقتصادی، زیست‌محیطی و ژئوپلیتیک هستند. بنابراین خطرات اجتماعی دو خطر بزرگ جهان به لحاظ تاثیرگذاری را به خود اختصاص داده‌اند. یک نکته دیگر نیز در جدول رتبه‌بندی خطرات جهان شایان توجه است. امسال تعداد خطرات زیست‌محیطی که زیرمجموعه خطرات اقتصادی هستند، زیاد شده‌ است. این مساله ناشی از نگاه منفی کارشناسان به روند مقابله با چالش‌هایی همچون آب و هوای نامساعد و تغییرات جوی است و به کاهش خطرات اقتصادی دیگر همچون بیکاری یا بحران‌های مالی ربطی ندارد. این خطرات اقتصادی از سال 2014 تقریبا در وضعیت با ثباتی قرار گرفته‌اند.
علاوه بر بررسی احتمال وقوع و تاثیر بالقوه این ۲۸ خطر موجود در سطح جهان، گزارش ریسک‌های جهانی ۲۰۱۵ به ارتباط بین این خطرات هم پرداخته است. این بررسی همچنین به اثر متقابل روندهایی که خطرات کوتاه مدت تا میان مدت را شکل می‌دهند، پرداخته است. این گزارش همچنین سه مورد خاصی که حاصل ارتباط بین این خطرات است را مورد بررسی قرار داده است: اثر متقابل بین خطرات ژئوپلیتیک و اقتصادی، خطرات مرتبط با شهری‌شدن سریع و بدون برنامه‌ریزی در کشورهای در حال توسعه و خطرات تکنولوژی‌های نوظهور. این گزارش در مورد شهری شدن، بهترین روش‌های مقابله با چالش‌های گذار جهان از بافت عمدتا روستایی به زندگی شهری را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اکسل لهمان، کارشناس ارشد بررسی‌کننده خطرات در گروه بیمه زوریخ در مورد شهری‌شدن سریع، چنین می‌نویسد: «بی‌شک، شهری‌شدن موجب افزایش رفاه اجتماعی شده است. اما وقتی شهرها با سرعتی بیش از حد توسعه می‌یابند، آسیب‌پذیری آنها افزایش می‌یابد: شیوع بیماری‌ها، قطع شدن برق، آب یا از کار افتادن سیستم حمل‌ونقل و تاثیر تغییرات جوی تهدیدهای عمده‌ای است که شهرهای به سرعت توسعه‌یافته را تهدید می‌کند.»