گروه جهان: «هیلاری رودهام کلینتون»، وزیر سابق امور خارجه آمریکا برای کارهای این وزارتخانه به جای استفاده از «ایمیل کاری» از «ایمیل شخصی» استفاده می‌کرده است. استفاده از ایمیل شخصی برای امور اداری در وزارتخانه‌های آمریکا نقض قوانین فدرالی است که در آن تاکید دارد موارد اداری برای ثبت در «آرشیو» باید از طریق ایمیل رسمی وزارتخانه صورت بگیرد. در گزارشی که به همین مناسبت منتشر شده، آمده است: در طول چهار سالی که هیلاری کلینتون مسوولیت وزارت امور خارجه ایالات‌متحده را بر عهده داشته است، برای ساخت یک ایمیل رسمی اقدام نکرده است. همکاران وی نیز در این مدت وزیر سابق امور خارجه آمریکا را مجاب به ساخت یک ایمیل رسمی نکرده‌اند. این کار برای حفظ سوابق امری لازم و ضروری است که هیلاری کلینتون به آن بی‌توجه بوده است.

دو ماه پیش از هیلاری کلینتون درخواست شد که سوابق دوران کاری خود را تحویل وزارتخانه بدهد که مشخص شد وی به جای استفاده از ایمیل رسمی از ایمیل شخصی‌اش استفاده کرده است. متن‌ پیام‌های الکترونیکی وی که از آن برای کارهای اداری بهره برده، نزدیک به ۵۵ هزار صفحه شده است.

کلینتون در دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما از پذیرش مجدد وزارت امور خارجه آمریکا سر باز زد و ترجیح داد تا خود را برای انتخابات سال ۲۰۱۶ آماده کند.

کارشناسان می‌گویند میل به استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی‌اش به جای استفاده از ایمیل رسمی، به آرشیو اسناد ملی ایالات‌متحده آسیب زده و این کار خطری بزرگ برای ایالات‌متحده به حساب می‌آید. زیرا ممکن است اطلاعاتی از ایمیل شخصی هیلاری کلینتون به بیرون درز کرده باشد و این اطلاعات نیز جزو اسرار فوق محرمانه باشد. ایمیل‌های رسمی که توسط وزارتخانه‌ها ایجاد می‌شود نسبت به ایمیل‌های شخصی از ایمنی بالاتری برخوردار هستند و سخت‌تر می‌توان به آن نفوذ کرد.

«جیسون آر.بارون» وکیل رسمی ایالات‌متحده می‌گوید: درک این سناریو بسیار سخت است، وقتی اجازه داده می‌شود فردی که در راس یک وزارتخانه قرار گرفته است از ایمیل شخصی‌اش برای پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه تابعه‌اش استفاده کند.

بارون ادامه می‌دهد: «مطمئنا خانم کلینتون تنها شخصی نیست که از ایمیل شخصی برای کارهای وزارتخانه‌اش استفاده ‌کرده‌ است. اما استفاده از ایمیل شخصی تنها محدود به موارد اورژانسی می‌شود، نه برای کارهای روزانه و رسمی.»

برخی نسبت به تعداد ایمیل‌هایی که در باکس شخصی ایمیل کلینتون بوده اظهار شک و تردید می‌کنند و می‌گویند که هنوز میزان دقیق تعداد پیام‌های داخل آن مشخص نیست و تعیین دقیق آن کاری سخت و پیچیده است. این افراد می‌گویند چه بسا برخی پیام‌های رسیده به دست خانم کلینتون حذف شده باشند. همچنین گفته می‌شود تفکیک پیام‌های شخصی وی از پیام‌های رسمی و کاری سخت است و باید نظارت دقیقی روی آن صورت گیرد.

«توماس ال. بلانتون» مدیر مرکز اسناد ملی آمریکا می‌گوید: «کار خانم کلینتون شرم‌آور است. او باید کاری را که لازم است انجام می‌داده اما از انجام آن امتناع کرده است.»