گروه جهان: یکی از سهمگین‌ترین زلزله‌های دنیا روز گذشته در نپال به ثبت رسید. مقام‌های وزارت کشور نپال تا لحظه تنظیم گزارش اعلام کردند که تلفات زلزله ۹/ ۷ ریشتری در پایتخت این کشور به بیش از ۷۰۰ کشته رسیده است. در این زلزله بسیاری نیز مجروح شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان تعداد کشته‌شدگان این حادثه افزایش یابد.

مقام‌های هند نیز گفته‌اند زلزله روز شنبه دست‌کم سیزده کشته در این کشور برجای گذاشته است.

همزمان با این زلزله، سقوط بهمن در پناه‌گاه‌های کوه اورست نیز به مرگ دست‌کم هشت تن انجامیده است. مرکز زمین لرزه روز شنبه در هشتاد کیلومتری شمال غربی کاتماندو، پایتخت نپال، گزارش شده است.

در این زمین‌لرزه برج تاریخی «داراهارا» به ارتفاع شصت و دو متر ویران شد.

فرودگاه کاتماندو تعطیل شده است و تمامی هواپیماهای به مقصد این فرودگاه در هند می‌نشینند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در گفت‌وگو با سوشی کویرالا، همتای نپالی‌اش پیشنهاد کمک‌های همه‌جانبه برای مقابله با خسارات زلزله را داده است. ارتش و نیروی هوایی هند در حالت آماده‌باش هستند. مجروحان این حادثه در بیرون از بیمارستان‌ها و در فضایی آشفته و بی‌نظم در حال درمان هستند. ساکنان منطقه زلزله‌زده از وقوع پس‌لرزه‌های متعدد و شدید وحشت‌زده شده و به خیابان‌ها پناه آورده‌اند. از ساختمان‌های تاریخی در کاتماندو تنها آوار باقی‌مانده‌ است.

وزارت کشور نپال اعلام کرد: تعداد کشته‌های این حادثه طبیعی بیش از ۷۵۸ تن است هرچند عملیات امداد و نجات هنوز در مراحل اولیه است و احتمال آنکه تعداد قربانیان بیشتر شود، وجود دارد.

سایت راشا تودی هم به نقل از شاهدان حادثه گزارش داد که چندین ساختمان در مرکز پایتخت این کشور از جمله تعدادی معبد قدیمی تخریب شده‌ است. همچنین ساکنان منطقه زلزله‌زده با وحشت و سراسیمه خود را به خیابان رسانده‌اند.

رادیوی داخلی نپال در اطلاعیه‌ای به مردم هشدار داد از رفتن به فضاهای بسته خودداری و آرامش خود را حفظ کنند؛ چرا که احتمال وقوع پس‌لرزه‌های بیشتر وجود دارد. یک ساعت پس از وقوع زمین لرزه اصلی پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۶/ ۶ ریشتر در این منطقه به ثبت رسید.

شاهدان این زمین لرزه محل حادثه را وحشت‌آور توصیف کرده؛ به‌گونه‌ای که تعدادی از زخمی‌ها با جراحات شدید در بیرون از بیمارستان‌ها منتظر امدادرسانی هستند. همچنین بسیاری از ساکنان کاتماندو از ترس وقوع پس‌لرزه‌های بیشتر همچنان در فضاهای باز به سر می‌برند.

به گزارش شبکه خبری CNN، تاکنون وقوع ۱۵ پس‌لرزه گزارش شده که دو پس‌لرزه به بزرگی ۶/ ۶ و ۱/ ۵ ریشتر جزو آنها بوده‌ است. همچنین این زلزله در پایتخت هند با شدت ۵‌ریشتر احساس شده‌ است.

نپال کشوری زلزله‌خیز محسوب می‌شود و زمین‌لرزه سال ۱۹۳۴ در آن کشور بیش از هشت هزار و پانصد کشته برجای گذاشته بود.

شدیدترین زلزله‌های دنیا

زلزله امروز نپال یکی از قوی‌ترین زلزله‌هایی است که تاکنون ثبت شده است./ شیلی، ۱۹۶۰، زمین‌لرزه ۵/ ۹ ریشتری باعث ایجاد سونامی شد. دست‌کم ۱۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند./ آلاسکا، ۱۹۶۴، ۱۳۱ نفر در یک زلزله ۲/ ۹ ریشتری کشته شدند./ اندونزی، ۲۰۰۴، زمین‌لرزه ویرانگر ۱/ ۹ ریشتری و سونامی بعد از آن بیش از ۲۳۰ هزار کشته در چند کشور به جا گذاشت./ ژاپن، ۲۰۱۱، زلزله ۹ ریشتری که حاصل سونامی بوده است.