گروه جهان: آیا کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در حال از دست دادن اقتدار خود است؟ برای اینکه به این پرسش پاسخ دهیم، باید از تصویرهای محوی که از این کشور به بیرون ارسال می‌شود، رمزگشایی به عمل آید. هر تحلیلگری در رسیدن به تصویر روشن از کره‌شمالی کار سختی در پیش دارد و برای رسیدن به یک پاسخ درخور باید زوایای گوناگونی را مورد بررسی قرار دهد.

کارشناسان می‌پرسند: اعدام ۱۵ تن در کره‌شمالی که همگی از مقامات بلندپایه این کشور بوده‌اند، آیا باید دلیلی بر ضعف «کیم جونگ اون» تلقی شود یا اینکه وی به حفظ قدرت آهنین سلف خود اعتقاد دارد. درواقع کسانی که امور کره‌شمالی را از نزدیک رصد می‌کنند اعتقاد دارند که استفاده از این سیاست مشت‌های آهنین از نظر «اون» می‌تواند مانع فروپاشی سریع حکومتش شود.

«بیل ریچاردسون»، فرماندار سابق نیومکزیکو، که چند‌بار تحت عنوان یک مذاکره‌کننده بین‌المللی به این کشور سفر کرده است اعتقاد دارد که رهبر جوان کره‌شمالی هرچه به پیش می‌رود، با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

ریچاردسون در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: «بی‌ثباتی‌هایی در حکومت کیم جونگ اون وجود دارد که وی را به چالش کشیده است، او با یک اپوزیسیون خیلی قوی روبه‌رو شده است، به‌ویژه در داخل ارتش این موضوع بیشتر به چشم می‌آید.»

آژانس‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی می‌گویند: کیم جونگ اون در این اواخر ۱۵ تن از مقامات این کشور را به جوخه اعدام سپرده است و اعدام وزیر دفاع این کشور به‌خاطر سرپیچی از فرمان وی نیز نشانه دیگر در این زمینه تلقی می‌شود. در سال ۲۰۱۳ نیز، وی شوهر عمه خود، یعنی
«جانگ سونگ تائک» را به دست سگ‌های گرسنه داد و به این طریق وی را اعدام کرد. مردی که گفته می‌شد، حق استادی بر گردن رهبر جوان کره‌شمالی داشته و یکی از حامیان وی بوده است.

«ویکتور چا» از مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در ایالات‌متحده می‌گوید: «در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که بخشی از مردم در ارتش و حزب به‌خاطر اعدام‌هایی که صورت گرفته است با وی مشکل پیدا کرده‌اند.»

او می‌افزاید: «چهار سال است که از انتقال قدرت می‌گذرد. اگر این رویه همچنان به منظور انتقال قدرت باشد، دیگر نمی‌توان آن را انتقال قدرت دانست. اینها به این معنی است که یک مشکلی در آنجا به‌وجود آمده است.»

یکی از مقامات رده بالای کره که به تازگی توانسته از این کشور بگریزد، می‌گوید: «در حالی که کیم جونگ ایل، دشمنان خود را زندانی می‌کرد، رهبر تازه کره‌شمالی به آسانی اعدام می‌کند.» این مقام رده‌بالای سابق کره‌شمالی که می‌خواهد در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، نام وی محفوظ بماند ادامه می‌دهد: «خشونتی که وی برای اطرافیان خود به راه انداخته، بسیار تکان‌دهنده است.» او می‌گوید: «در حالی که پدر و پدربزرگ وی نیز برای پایداری حکومت‌شان، خشونت به خرج می‌دادند اما رهبر تازه کره‌شمالی قصد دارد تا سطح دیگری از این همه خشونت را به مخالفان خود نشان دهد.»این فرد سابق که اصرار دارد وی را با نام مستعار «پارک» خطاب کنیم، می‌گوید: «در سه سال نخست حکومت وی شاهد اعدام صدها نفر از افراد نخبه حکومتی بودیم.»بسیاری از گفته‌هایی که پارک می‌گوید به دلیل اینکه، با یک کشور منزوی روبه‌رو هستیم، نمی‌تواند به‌تنهایی مورد تایید قرار بگیرد؛ اما پارک می‌گوید که در سه ماه نخستی که اون حکومت را به دست گرفته بود هفت تن از افسران رده‌بالایی که به وی بسیار نزدیک بودند کشته شدند. او مدعی است که آنها نه تنها این افراد را کشتند، بلکه کل اعضای خانواده آنها را به همراه بچه‌هایشان به قتل رساندند. بسیاری از مقامات رده‌بالای کره‌شمالی نمی‌دانند کیم جونگ اون در چه مسیری در حال حرکت است. پارک می‌گوید: «بسیاری از آنها خط‌ مشی وی را نمی‌دانند. نمی‌دانند در سیاست به دنبال چیست؟ در اقتصاد دنبال چه مرامی است و از فرهنگ و دیپلماسی چه می‌خواهد؟در آغاز طرح‌های اقتصادی اون مبتنی بر همکاری‌های دوجانبه با چین بود. اما پس از اینکه وی احساس کرد که ممکن است چین بر سیاست مشت آهنین وی خرده بگیرد، ارتباطات اقتصادی خود را کاهش داد. » برخی می‌گویند که پیونگ‌یانگ همواره رابطه نزدیکی با چین داشته است؛ اما در این اواخر، پس از اینکه شی‌جینگ پینگ از سئول دیدار کرد، رابطه خود را با این کشور بسیار کم کرده است.پارک می‌گوید: بسیاری از مردم این کشور تلاش می‌کنند که فقط زنده بمانند. این افراد برای زنده ماندن، مجبور شده‌اند در بازارهای سیاه مشغول به کار شوند.» پارک اضافه می‌کند: «بسیاری از مردم با ارزهای خارجی داد و ستد می‌کنند، برای اینکه پول ملی ارزش خود را از دست داده و به ضعیف‌ترین ارز دنیا تبدیل شده است.» در این ارتباط، سی‌ان‌ان ادعاهای پارک را با پارک یونگ چول، یکی از اعضای بلندمرتبه سازمان اتحاد دو کره در میان گذاشت و او گفت که بیشتر ادعاهایی که در مورد کره‌شمالی می‌شود، بدون سند و مدرک است، اما او تایید می‌کند که در کره‌شمالی اعدام وجود دارد. او می‌گوید: «در بسیاری از کشورهای دنیا این امر مرسوم است، زمانی که نشانه‌های دشمنی علیه حکومتی پیدا شد، آن حکومت دشمنان را دستگیر و اعدام می‌کند.»

تضعیف قدرت اون

پارک مدعی است که حکومت اون بیشتر از سه سال دیگر دوام نمی‌آورد. او اما هنوز نمی‌داند، چگونه و چطور اما تخمین می‌زند که وی بیش از سه سال نمی‌تواند قدرت خود را حفظ کند.

پیش از این نیز برخی از فراریان کره‌شمالی چنین پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند؛ اما عمده تحلیلگران در مورد این پیش‌بینی‌ها شک و تردید ‌دارند و این ادعاها را غیر قابل استناد می‌دانند. پارک اما می‌گوید جنس اعتراضات به «اون» از جنس دیگری است. برخی از مخالفان وی به‌تازگی در مورد اصالت حکومت وی شک و شبهه ایجاد کرده‌اند. این دسته از افراد می‌گویند که مادر وی اصالتا ژاپنی است و در ژاپن به‌دنیا آمده است. این کشور دشمن دیرینه برای کره‌شمالی به حساب می‌آید و مخالفان وی سعی دارند از این حربه علیه او استفاده کنند. پارک می‌گوید که حتی او شک دارد که «اون » پدربزرگ خود، یعنی موسس کره‌شمالی را از نزدیک دیده باشد. کیم ایل سونگ، موسس کره‌شمالی است؛ اما هرگز دیده نشده که آن دو نفر یک عکس مشترک با هم داشته باشند. مخالفان با دستمایه قرار دادن این مساله مدعی‌اند که این موضوع می‌تواند نشان این باشد که وی از سوی پدربزرگش به رسمیت شناخته نشده است.

منبع:سی‌ان‌ان