گروه جهان: موج شناسایی فلسطین این بار به واتیکان رسید. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، اندکی پس از شناسایی دولت فلسطینی از محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان هم تمجید کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، پاپ در دیدار با عباس او را «فرشته صلح» نامید. واتیکان همچنین ابراز امیدواری کرد که اسرائیل و فلسطین مذاکرات را خود برای «یافتن راه‌حلی عادلانه و پایدار» از سر گیرند تا یکی از مهم‌ترین بحران‌های خاورمیانه که چند دهه است گریبان این منطقه را گرفته به پایان برسد. این مواجهه چند روز پس از آن است که واتیکان اعلام کرد پیمان‌نامه شناسایی «دولت فلسطینی» را امضا خواهد کرد. به نوشته نیویورک‌تایمز «این یعنی اعلان آشکار حمایت از فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت مستقل.»

گفته می‌شود عباس به این دلیل به واتیکان سفر کرده که دیروز یکشنبه مراسم تقدیس از دو راهبه عرب بود که در فلسطین دوران عثمانی در قرن ۱۹ زندگی می‌کردند. عباس همچنین با وزیر خارجه واتیکان هم دیدار کرد و «رضایت عمیق» خود از توافق دوجانبه‌ای را که روز چهارشنبه به آن دست یافتند، اعلام کرد. این توافق «جنبه‌های مختلف و اساسی زندگی و فعالیت کلیسای کاتولیک» در اراضی غربی، قدس شرقی و غزه را در بر می‌گیرد. واتیکان در بیانیه خود در این رابطه می‌نویسد: «این توافق در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، این پیمان به واتیکان اجازه نظارت بر موقوفات کلیسای کاتولیک در نواحی تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را می‌دهد. اسرائیل نارضایتی خود را نسبت به این پیمان که در آن از لفظ کشور فلسطین استفاده شده، ابراز کرده است. به عقیده ناظران، این موضع واتیکان مشروعیت جهانی تلاش‌های دولت محمود عباس برای شناسایی بین‌المللی کشور مستقل فلسطین را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

تاکنون، بیش از ۱۳۰ کشور جهان فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. دیدار عباس با پاپ با اهدای متقابل هدایایی خاتمه یافت. پاپ با ارائه مدالی به عباس تصریح کرد این فرشته صلح «اخبار و روح زشت جنگ را از میان خواهد برد.» پاپ خطاب به عباس تصریح کرد این هدیه مناسبی است؛ چرا که «شما فرشته صلح هستید.» آنچه در این دیدار مهم بود و خشم رهبران صهیونیست را برانگیخت همانا استقبال از عباس برای اولین بار با پرچم فلسطین بود. پیش‌تر قرار بود پارلمان ایتالیا هم دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد که رای‌گیری در این مورد به تعویق افتاد. پارلمان ایتالیا اعلام کرد هرگونه توافی با فلسطین منوط به شناسایی این رژیم از سوی فلسطین است. اگرچه اسرائیل به این اقدام اعتراض کرده و تاکید نموده که آن را به نفع صلح در خاورمیانه نمی‌داند؛ اما سیاستمداران فلسطینی آن را «اقدام موثری برای رسیدن به صلح و عدالت» می‌دانند.