گروه جهان: دیده بان حقوق بشر سوری و فعالان ضد دولتی در استان ادلب می‌گویند با وجود تلاش‌های اسد برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و اخراج گروه‌های افراطی از این کشور اما فشار بر نیروهای دولتی روز به روز در حال افزایش است. ظاهرا نیروهای منتسب به القاعده (جبهه النصره و همپیمانانش) و داعش، سوریه را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده و درصدد هستند تا برای خود در این کشور حوزه نفوذی تعریف کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، شورشیان در مدت دو روز به روستای مسطومه و پایگاهی نظامی به همین نام- آخرین پایگاه بزرگ دولت اسد- در استان ادلب یورش برده و این شهر را اشغال کردند. این شهر اهمیتی نمادین برای تمام طرف‌ها دارد.

دیروز چهارمین سالگرد واقعه‌ای بود که در آن تظاهرات ضددولتی در مسطومه برگزار شد. در عین حال، این شهر برای حامیان اسد هم دارای اهمیت است. نیروهای حامی اسد وعده داده‌اند که به این شهر باز می‌گردند تا سربازانی را که در بیمارستانی در جسر الشغور هستند، آزاد کنند. ادلب به دلیل نزدیکی به استان لاذقیه، پایگاه اصلی بشار اسد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با تصرف پایگاه نظامی مسطومه در شمال غربی ادلب اکنون تنها بخش محدودی از این استان در اختیار دولت اسد قرار دارد. ادلب در مجاورت استان لاذقیه و در مرز ترکیه واقع شده است.

این نخستین بار از زمان آغاز منازعات سوریه تا کنون است که ادلب از کنترل نیروهای دولتی خارج می‌شود. شهر ۱۰۰ هزار نفری ادلب به دلیل نزدیکی به جاده استراتژیک دمشق ـ حلب و استان ساحلی لاذقیه، پایگاه اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دیده بان حقوق بشر سوری که مقر آن در لندن قرار دارد، اعلام کرد: پس از درگیری‌های شدید ارتش سوریه با ائتلاف «جیش الفتح»، نیروهای دولتی مجبور به عقب‌نشینی از این پایگاه شدند.

جبهه النصره در پیامی توییتری نوشت: «مسطومه با یورش جبهه النصره از جنوب به‌طور کامل آزاد شد.» جیش النصره متشکل از جبهه النصره، گروه احرارالشام و چند گروه دیگر است. آنها بیش از دو ماه است که عملیات گسترده‌ای را برای کنترل استان ادلب و هموار کردن راه برای ورود به ساحل سوریه آغاز کرده‌اند. استان‌های ساحلی سوریه محل تمرکز اقلیت علوی در سوریه است که خانواده اسد به آن تعلق
دارند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، اگر افراطی‌ها کنترل این شهر را به‌دست بگیرند، از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ (بعد از رقه) این دومین مرکز یکی از استان‌های سوریه خواهد بود که کنترل آن از دست نیروهای دولتی خارج می‌شود. رقه پایگاه اصلی گروه داعش است. به گفته رامی عبد‌الرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای رژیم اسد که مجبور به تخلیه مسطومه شدند به سمت شهر اریحا، یکی از آخرین مقرهای دولت در استان ادلب، حرکت کردند.

با سقوط پایگاه مذکور که آخرین پایگاه نظامی مهم دولت سوریه در ادلب محسوب می‌شود، تنها شهر «اریحا» در ادلب در دست نیروهای دولتی باقی مانده است. رسانه‌های سوری می‌گویند عقب‌نشینی نیروهای ارتش از پایگاه مذکور برای تقویت مواضع دفاعی شهر اریحا در هفت کیلومتری مسطومه است. شهر اریحا و فرودگاه نظامی «ابوالضهور» در نزدیکی آن به دلیل اشراف به ساحل سوریه که بافت جمعیتی علوی نشین دارد برای دولت سوریه منطقه‌ای بسیار استراتژیک محسوب
می‌شود.

شهر سنی‌نشین جسرالشغور در استان ادلب نیز ماه گذشته (آوریل) به دست شورشیان افتاده بود. جنگ داخلی سوریه از آغاز در مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۹۰)، تا کنون به کشته شدن بیش از ۲۲۰ هزار نفر منجر شده است.

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که در پی حملات نیروهای آمریکا و هم‌پیمانانش در استان حسکه در شمال شرقی سوریه (روزهای دوشنبه و سه‌شنبه) ۱۷۰ نفر از شورشیان کشته شدند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این درگیری‌ها در حالی است که نبرد بین شبه‌نظامیان داعش و نیروهای دولتی سوریه در خارج از شهر تاریخی پالمیرا در شمال سوریه ادامه دارد. این شهر برای کمتر از ۲۴ ساعت به کنترل داعش درآمد اما روز یکشنبه باز پس گرفته شد.