گروه جهان:یک ارزیابی داخلی وزارت امور خارجه آمریکا تصویری از تلاش‌های دولت اوباما و متحدانش در مبارزه با دستگاه تبلیغی داعش ارائه می‌دهد؛ تصویری مغشوش از ائتلافی در هم گسسته که نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. این ارزیابی چند ماه پس از آن است که وزارت خارجه اعلام کرد در نظر دارد تا مبارزه خود را در فضای مجازی علیه داعش و گروه‌هایی از این دست تشدید کند. این ارزیابی نتیجه می‌گیرد که روایت خشونت‌‌آمیز داعش- که هر روزه با هزاران پیام تبلیغ می‌شود- به‌طور موثری از تلاش‌های برخی از ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان پیشی گرفته است. این ارزیابی می‌گوید یک «گروه کاری انتقال پیام» باید شکل بگیرد تا هم پیام‌های مبادله شده میان ائتلاف را رصد و هم پیام‌های صادر شده از سوی داعش را دنبال کند.

این ارزیابی بی‌پرده در بحبوحه انتقاداتی است که می‌گوید تلاش ارتش علیه خلافت خودخوانده مبهم است. مبارزان این گروه تکفیری به تازگی شهر الرمادی را از عراق گرفته و فلوجه و موصل را هم بیش از یکسال است تسخیر کرده‌اند. مقام‌های وزارت خارجه بارها اعلام کرده‌اند که «مقابله با پیام‌های داعش» یکی از ستون‌های این استراتژی برای شکست داعش است. اما مقام‌های دولت اوباما می‌گویند داعش در انتقال پیام خود بسیار زیرک‌تر از آمریکا عمل می‌کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این سند داخلی - که از سوی ریچارد. ای. استنگل، قائم مقام وزیر در امور دیپلماسی عمومی و امور عمومی و سردبیر سابق تایم تهیه شده و خودش هم گزارشی در مورد آن نوشته - پس از کنفرانس مقام‌های غربی و عربی در ماه جاری در پاریس در نشست مهار داعش تهیه شد. این گزارش دستاوردهای داعش را بر شمرده بود. این بیانیه به نام کری، فابیوس و حیدرالعبادی نوشته شده است. کری به دلیل پای شکسته با تلفن در این نشست حضور یافته بود. این گزارش عنوان «حساس اما طبقه‌بندی شده» داشت و از سوی یکی از مقام‌های آمریکایی به نیویورک‌تایمز داده شد. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید این یادداشت «اذعان به چیزی است که در گذشته آن را روشن کردیم: باید تلاش بیشتری برای بی‌اعتبار ساختن داعش در فضای مجازی انجام دهیم.»

امسال مقام‌های دولت اعلام کردند که در نظر دارند «مرکز وزارت خارجه برای ارتباطات استراتژیکِ ضد‌تروریسم» را توسعه دهند؛ دفتری که در سال ۲۰۱۱ برای مبارزه با پیام‌های‌تروریستی در اینترنت فعال شد. این مرکز متخصصان مسلط به زبان عربی، اردو، پنجابی و سومالیایی را برای مقابله با تبلیغات‌تروریستی و اطلاعات غلط به‌کار گرفته است.

استنگل با بسیاری از اعضای ائتلاف به‌ویژه اعراب همکاری می‌کند تا بتواند به شکلی داعش را در فضای مجازی بی‌اعتبار و زمینگیر کنند به این امید که مانع پیوستن سیل مهاجران خارجی به این گروه شوند. وقتی در ماه سپتامبر جان کری به منطقه رفت و تلاش داشت تا ائتلافی علیه داعش برقرار کند، استنگل هم با او راهی شد تا با مقام‌های عرب دیدار کند. او درصدد بود تا «ائتلاف ارتباطاتی و پیامی، برای تکمیل آنچه در عمل روی می‌دهد» برقرار سازند. بخش مهمی از دیپلماسی عمومی همانا تشویق رهبران مذهبی سنی، دانشمندان مسلمان و سازمان‌های رسانه‌ای عرب برای محکوم کردن داعش به‌عنوان گروهی که اسلام را تحریف کرده، بود. مقام‌های وزارت امور خارجه امارات متحده عربی هم مرکزی برای مقابله با دستگاه تبلیغی داعش دایر کرده‌اند. در واقع، ضعف اطلاع‌رسانی در میان مقام‌های عربی و اروپایی و نادیده گرفتن فضای مجازی یکی از علت‌های پیوستن مهاجران اروپایی به داعش است. ریچارد استنگل به کری پیشنهاد می‌کند که «یک قطب اطلاع‌رسانی و ارتباطاتی» در یکی از کشورهای خاورمیانه ایجاد شود- و البته نمایندگانش از میان اعضای مختلف ائتلاف هم باشد- که کارش «پیام‌رسانی روزانه و هفتگی در مورد فعالیت‌های ائتلاف» برای مبارز با داعش باشد. به گزارش نیویورک‌تایمز، غرب پی برده که مبارزه «سخت» با داعش در میدان جنگ راه به جایی نخواهد برد. غرب به تدریج به سوی جنگ «نرم» و مبارزه با داعش در فضای مجازی روی آورده است؛ اما این مهم نیازمند همکاری ائتلاف عربی با کشورهای غربی است.

ظاهرا «مرکز وزارت خارجه» به این نکته پی برده که مبارزان به زبان‌های مختلف سخن می‌گویند؛ بنابراین به گروهی نیاز است که هم زبان‌شناس باشد و هم بتواند پیام‌های داعش به زبان‌های مختلف در فضای مجازی را رصد کرده و کدیابی کند. گام اول برای مبارزه با داعش در فضای مجازی برداشته شده است. در این گام، گروه‌های کاری تشکیل می‌شود که تمام فعالیت‌های داعش در فضای مجازی را رصد و «پاتک» مقابل را برای آن می‌سازد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد چه بسا این امکان فراهم آید که بتوان «رد عوامل داعش را در فضای مجازی زد و عوامل آن را به دام انداخت. همچنین ممکن است از این طریق نحوه عضوگیری داعش را ردیابی و مهاجران را پیش از هرگونه اقدامی دستگیر کرد.»