گروه جهان: سلیمان دمیرل رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پیشین ترکیه در سن ۹۰ سالگی درگذشت. از او به‌عنوان کسی یاد می‌شود که تاثیر بسیاری بر سیاست‌های ترکیه طی نیم قرن گذشته داشته است.

خبرگزاری دولتی آناتولی دلیل مرگ او را ایست قلبی ناشی از عفونت شدید دستگاه تنفسی عنوان کرده است. دمیرل در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰، چندین بار ریاست هیات وزیران را در دولت ترکیه برعهده داشت و از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ میلادی نیز نهمین رئیس‌جمهوری ترکیه بود. خبرگزاری رویترز می‌نویسد او در خانواده‌ای کشاورز در غرب ترکیه، در اسپارتا، زاده شد. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز می‌گوید او بسته به شرایط زمان مواضع گوناگونی گرفته و گاه از یک سیاستمدار پیشرو طرفدار اروپا، به مخالف سرسخت تکثر تبدیل می‌شد. به‌عنوان مثال، او در سال ۱۹۹۶ نخست‌وزیری نجم‌الدین اربکان را به‌عنوان نخستین رئیس هیات وزیران اسلامگرا در ترکیه، در دولتی ائتلافی با تانسو چیللر، تایید کرد. یک سال بعد خود او به‌عنوان رئیس‌جمهوری، نقش اساسی در همراهی با ارتش برای مجبور کردن آن دولت به کناره‌گیری، ایفا کرد.

این روزنامه از قول مورتون آبراموویتز، سفیر پیشین ایالات متحده در ترکیه، می‌گوید دمیرل «عملگرایی به تمام معنا» بود. روزنامه زمان، هم او را رهبری توصیف کرده که خاطره دولت‌های دست‌راستی و عوام‌گرایانه‌‌ را در ذهن بسیاری از مردم زنده کرد. سلیمان دمیرل دو بار در کودتا در ترکیه سرنگون شده بود. خبرگزاری رویترز می‌گوید لقب او در میان هوادارانش «بابا» بود.