عبور اروپا از ماراتن مذاکرات آتن عکس: AFP
گروه جهان: ماراتن مذاکرات برای حل‌وفصل بحران یونان سرانجام به خط پایان رسید. رهبران اروپایی دیروز پس از بن‌بستی چند هفته‌ای بر سر بسته کمک مالی جدید به یونان به توافقی دست یافتند که بحران بدهی یونان را حل‌وفصل کرده و مانع از جدایی این کشور از پول واحد این قاره می‌شود. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی، دیروز در توییتی اعلام کرد که «سران اروپا به اتفاق آرا به توافق دست یافتند.» او نوشت این طرح جدید برای یونان شامل «اصلاحات جدی و حمایت‌های مالی» می‌شود. تاسک حدود ساعت 8:50 دیروز (دوشنبه) به وقت اروپا افزود: «براساس این توافق، یونان پذیرفته است اصلاحات جدی به عمل آورد.» وی افزود: سران کشورهای حوزه یورو پس از حدود ۱۷ ساعت مذاکره موافقت کردند از محل صندوق کمک‌های اضطراری اتحادیه اروپا به یونان کمک کنند.

به گزارش الجزیره، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر چپگرای یونان، پس از 17 ساعت مذاکرات نفسگیر در ازای کمک مالی سه ساله به ارزش 86 میلیارد یورو (96 میلیارد دلار) پذیرفت اصلاحات را آغاز کند. سی‌ان‌ان هم نوشت: «اروپا و صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زنند یونان طی سه سال آینده نیازمند 86 میلیارد یورو خواهد بود تا بتواند بحران را پشت سر بگذارد. از سال 2010 حدود 233 میلیارد یورو به این کشور پرداخت شده بود.» این سومین طرح نجات مالی یونان در 5 سال گذشته است. جزئیات توافق هنوز اعلام نشده اما رهبران منطقه یورو مذاکرات 16ساعته‌ای را در بروکسل برای رسیدن به این توافق داشتند. انتظار می‌رود یونان اصلاحات درخواستی از سوی کشورهای حوزه یورو را تا فردا به تصویب برساند. وزیران دارایی حوزه یورو گفته بودند که اگر یونان خواهان کمک مالی بیشتر است، باید تا روز چهارشنبه قوانین سختی را به تصویب برساند که شامل کاهش هزینه‌های عمومی باشد.


به گزارش نیویورک‌تایمز، «بانک‌های یونان که به مدت دو هفته تعطیل شده بودند شاید آمادگی باز شدن نداشته باشند اما این توافق ۵ ماه مذاکرات سخت را پایان خواهد داد؛ مذاکراتی که این نگرانی را برانگیخته بود که یونان از اتحادیه مالی یورو خارج شود.» به گزارش بی‌بی‌سی، یونان از سال ۲۰۱۰ تاکنون در مجموع ۲۴۰ میلیارد یورو وام در قالب طرح نجات دریافت کرده است. سیپراس با ارائه پیشنهادهایی خواستار دریافت وامی ۸۶ میلیاردی شده بود. به گزارش رویترز، از جمله پیشنهادهای او، افزایش مالیات‌ها و سن بازنشستگی، کاهش حقوق بازنشستگی و فروش اموال دولتی است. این در حالی است که دولت چپگرای او یک هفته پیش تر با برگزاری یک همه‌پرسی توپ را به زمین مردم انداخته بود و در اقدامی پوپولیستی تصمیم‌گیری در مورد بحران بدهی‌های این کشور را از مسیر کارشناسی خارج کرده و به دست مردم سپرد. مردم یونان در همه پرسی به شرایط اروپا «نه» گفتند و در کنار سیپراس ایستادند.


به گزارش رویترز، از دیگر اصلاحات اقتصادی که یونان باید انجام دهد می‌توان به این موارد اشاره کرد: طرحی که براساس آن احتمالا مالیات در حوزه گردشگری تا حدود دو برابر افزایش می‌یابد، بازنشستگی پیش از موعد غیر از چند مورد انگشت‌شمار لغو می‌شود، مالیات بر املاک و مستغلات که قرار بود حذف شود، برقرار می‌ماند. گفته شده است که این اصلاحات حدود ۱۲ میلیارد یورو در سال به درآمدهای دولتی اضافه می‌کند. سی‌ان‌ان در لحظات اعلام این توافق در گزارشی نوشت: «رهبران 19 کشور اروپایی پس از پشت سر گذاشتن ماراتن نفسگیر مذاکرات و پس از هفته‌ها دیپلماسی آتشین به توافق رسیدند.» این گزارش می‌افزاید اقدامات یونان در رد پیشنهادهای اتحادیه اروپایی باعث تعطیلی بانک‌های این کشور و سقوط آزاد اقتصاد آتن شد. این گزارش می‌افزاید تمام شدن پول در یونان این کشور را در معرض انتخابی سخت قرار داد: شرایط درخواستی از سوی اروپا را بپذیرد یا از یورو خارج شود. پیش‌تر آلمان پیشنهاد داده بود که یونان در صورت عدم اجرای تغییرات مورد نظر، به مدت پنج سال خارج از حوزه یورو باشد. در هر حال، اگر اصلاحات پیشنهاد شده رعایت نشود، اقتصاد یونان در معرض ورشکستگی کامل قرار خواهد گرفت و هرج و مرج اقتصادی در این کشور تشدید و در نهایت زمینه خروج این کشور از اتحادیه را فراهم خواهد کرد. سی‌ان‌ان می‌نویسد: سیپراس با وعده کنار زدن ریاضت اقتصادی به قدرت رسید و وقتی چاره را در پذیرش برنامه‌های اروپا دید این پرسش مطرح شده که آیا سیپراس در پست خود خواهد ماند یا به‌زودی باید با قدرت وداع کند. این گزارش می‌افزاید: در صورت پذیرش تغییرات گسترده اقتصادی در یونان، هنوز موانع بالقوه دیگری در مسیر بسته کمک مالی سوم وجود دارد.


با این حال، افکار عمومی هم در برخی کشورهای عضو یورو با هرگونه بسته مالی مخالفند؛ چرا که آن را پرداخت وام به کشوری ورشکسته با پول خویش تلقی می‌کنند. سی‌ان‌ان می‌نویسد: «ملت‌های آلمان و فنلاند به شدت مخالف بسته کمک مالی هستند. مالیات‌دهندگان نمی‌خواهند پول بیشتری را در معرض خطر قرار دهند.» در هر حال، این توافق باید هم در پارلمان یونان و هم در پارلمان بسیاری از کشورهای اروپایی تصویب شود تا قابلیت اجرایی یافته و در نهایت به یونان پرداخت شود.

عبور اروپا از ماراتن مذاکرات آتن