گروه جهان: دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که بیش از ۵۰ وکیل و کارمند دفترهای حقوقی و همچنین فعالان حقوق بشر چین روز یکشنبه ۲۱ تیر در اقدامی سراسری دستگیر شدند. مقام‌های امنیتی چین دستگیری این وکلا و فعالان حقوق بشر را به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی و عضویت آنها در یک اتحادیه خلافکار دانسته‌اند. این سازمان حقوق بشری اعلام کرده که بعضی از وکلا حتی به اتهام دعوا یا اخلال در آرامش عمومی دستگیر شده‌اند. این اقدام مقامات امنیتی چین یک هفته پس از تصویب قانون امنیت ملی در چین انجام می‌شود. تصویب این قانون در چین با مخالفت‌های شدید بین‌المللی روبه‌رو شد.

کارشناسان می‌گویند الگوی حکومتی چین خاص این کشور است. مقام‌های پکن با گشودن فضای باز اقتصادی و جان بخشیدن به کسب و کار اما فضای سیاسی را بسته‌اند. برخی می‌گویند حزب کمونیست چین از ترس از دست دادن قدرت خود دست به بستن فضای سیاسی می‌زند. پس از آنکه «قانون امنیت ملی» در چین تصویب شد بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیرمجموعه این قانون قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که به گزارش سی‌ان‌ان از «تناقض‌های اجتماعی» تا امنیت غذایی، از بحران زیست‌محیطی تا ادیان خارجی، از اینترنت تا فضای سایبری و بسیاری مسائل دیگر ذیل این قانون قرار گرفته است. سی‌ان‌ان می‌نویسد این قانون مدافع «دیکتاتوری دموکراتیک خلق» است. «سوفی ریچاردسن»، رئیس بخش چین در دیده‌بان حقوق بشر، این اقدام مقام‌های امنیتی چین را «واقعیت جدید» رهبری شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور دانسته است. او به خبرگزاری آلمان می‌گوید: «اما این ادعا که این وکلا بخشی از یک سازمان خلافکارند، تاکتیکی جدید در چین است که هشداردهنده است و باعث نگرانی می‌شود.»


به گزارش حریت، رویکرد مقام‌های پکن پس از تصویب قانون مذکور عوض شده و برخوردهای خشن‌تری در قبال برخی گروه‌های اقلیت در پیش گرفته‌اند. بر همین اساس، پکن شهروندان اویغور و تبتی را از تهیه پاسپورت منع کرده و به آنها اجازه دستیابی به پاسپورت برای سفرهای خارجی را نمی‌دهد. نیویورک تایمز از این قضیه با عنوان «زندانی کردن اقوام چینی در داخل این کشور» یاد کرده است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مقام‌های چینی یک سیستم دوقطبی برای اقوام این کشور تهیه کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر به نقل از حریت می‌نویسد: «یک قطب برای اقوام هان و قطب دیگر برای سایر اقلیت‌ها. اگر از اقلیت‌های مذهبی باشید یا در چنین مناطقی زندگی کنید از داشتن پاسپورت بی‌تردید محرومید.» در تبت و سین کیانگ اما وضع متفاوت است. در آنجا ۱۰ میلیون اویغوری ساکن هستند که در قیاس با قوم هان اقلیت به حساب می‌آیند. حریت می‌نویسد در سال ۲۰۱۲ برای تبت که ۶۵۰ هزار سکنه دارد تنها ۲ پاسپورت صادر شد. همچنین دولت چین اقدام به زندانی کردن صدها اویغوری کرده است. این گروه خود را ترک می‌دانند.