گروه جهان: دولت بریتانیا در اقدامی که به پرسش از نخست‌وزیر این کشور در پارلمان انجامید نیروهای بریتانیایی عضو داعش را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار می‌دهد. طی این حملات تاکنون دو بریتانیایی عضو داعش کشته شده‌اند. در اولین روز بازگشت دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا از تعطیلات تابستانی، مجلس عوام انگلیس از او در این باره سوال کرد. کامرون با بیان اینکه «ریاض خان»، 21 ساله ساکن کاردیف، «خطر آشکار و جدی» برای بریتانیا بود که اقدام به عضوگیری از کشور برای داعش می‌کرد، حملات هواپیماهای بدون سرنشین را توجیه کرد. به گزارش گاردین، دو عضو بریتانیایی دیگر داعش در شهر رقه در 21 اوت هدف قرار گرفته و کشته شدند. یکی از آنها «روح‌الامین» 26 ساله و جنید حسین 21 ساله بودند که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شدند.

ساکن شماره 10 داونینگ استریت در بیانیه‌ای با اعلام اینکه حاضر است 20 هزار آواره سوری را پناه دهد، افزود: «کشته شدن ریاض خان اقدامی در راستای دفاع از خود بود. علاوه بر او، دو بریتانیایی دیگر عضو داعش هم کشته شدند و تایید می‌کنم که هیچ تلفات غیرنظامی نداشتیم.» گاردین می‌نویسد: تصمیم به کشتن بریتانیایی‌های عضو داعش از سوی نخست‌وزیر در جلسه اعضای ارشد شورای امنیت ملی گرفته شد که چند ماه پیش برگزار شده بود. این گزارش می‌افزاید: «پس از آنکه آژانس‌های اطلاعاتی شواهدی مبنی بر توطئه خان و جنید برای انجام حملاتی در بریتانیا ارائه دادند، این تصمیم گرفته شد.» در 10 مه‌قرار بود روز نیروهای مسلح جشن گرفته شود. روزنامه «سان» گزارش داده بود جنید حسین اعلام کرده بود که قصد انجام حملاتی به سربازان در روز نیروهای مسلح داشت. نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید: «خان» و «جنید» فعالانه در عضوگیری برای داعش می‌کوشیدند و «تلاش داشتند تا حملاتی وحشیانه علیه غرب انجام دهند.» با این حال، کامرون اعلام کرده در صورت تعمیم این‌گونه حملات تاییدیه پارلمان را کسب خواهد کرد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که این کشور پروازهای شناسایی بر فراز آسمان سوریه را برای فراهم کردن شرایط به منظور حمله به گروه داعش در این کشور آغاز می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند روز دوشنبه ۱۶ شهریور گفت که از وزارت دفاع خواسته تا از روز سه‌شنبه (17 شهریورماه) پروازهای شناسایی بر فراز آسمان سوریه آغاز شود. رئیس‌جمهوری فرانسه با رد اعزام نیروی زمینی به سوریه افزود: این مساله «وظیفه نیروهای منطقه‌ای» است و فرانسه برای «یافتن راه‌حل‌های سیاسی» در بحران سوریه تلاش می‌کند.


تسخیر آخرین حوزه نفتی توسط داعش

نیروهای داعش طی درگیری‌های سنگین بر سر منطقه بزرگ صحرایی توانستند یکی از آخرین حوزه‌های مهم نفتی سوریه را تسخیر کنند. به گزارش الجزیره، حوزه نفتی «جزال» بسته شد و درگیری‌ها به شرق حمص کشیده شده است. الجزیره به نقل از دیده بان سوری حقوق بشر می‌گوید:این گروه رصد‌کننده با اعلام این خبر، هیچ توضیح تکمیلی دیگری در مورد تاریخ و جزئیات این درگیری ارائه نداده است. با این حال، برخی گزارش‌ها، اساسا پیشروی داعش به سوی این منطقه نفتی را رد کرده‌اند. الجزیره می‌نویسد: ارتش سوریه در همان منطقه حمله داعش را دفع کرد اما در منابع ارتش سخنی از «جزال» به میان نیامده است. جزال حوزه نفتی متوسطی است که شمال غرب پالمیرا- که اکنون در دست داعش است- را به منطقه تحت کنترل دولت سوریه وصل می‌کند که دارای ذخایر گازی بزرگی است. از مه‌۲۰۱۰ تا کنون بیش از ۲۴۰ هزار نفر در درگیری‌های داخلی سوریه کشته شده‌اند.


شورای امنیت شکست خورده است

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل می‌گوید: شورای امنیت با انفعال خود در تحولات سوریه دچار شکست شده است. او می‌گوید: شورای امنیت نتوانسته جنگ در این کشور را پایان دهد، از سیل مهاجران بکاهد یا شرایط تقسیم قدرت در این کشور را به وجود آورد. دبیر کل سازمان ملل با اعلام اینکه سیل مهاجران سوری به اروپا به سطحی غیرقابل مهار خواهد رسید، افزود: «چین و روسیه نباید در شورای امنیت اقدامات این شورا را مسدود کنند.» از سوی دیگر، استفن دو میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، با تاسف از وضعیت آوارگان سوری گفت: «در صورتی که جامعه جهانی نتواند به توافق صلح دست یابد و سوری‌ها را در مقابله با داعش تنها بگذارد هزاران آواره جدید به اروپا فرار خواهند کرد.»