گروه جهان: صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید: شهر قندوز به دست نیروهای طالبان سقوط کرد. خبرنگارانی که در محل حضور داشتند می‌گویند شاهد بالا رفتن پرچم سفید رنگ طالبان در این شهر بودند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اعضای طالبان در کوچه‌های شهر در گردش هستند، صدای قرآن از بلندگوهای مساجد به گوش می‌رسد، ستیزه‌جویان خودروهای نقلیه پلیس را در کنترل خود دارند و صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود.


گفته می‌شود این سومین حمله گسترده طالبان به شهر قندوز است. این حمله زمانی صورت گرفت که به گفته رسانه‌های افغان والی قندوز برای گذراندن تعطیلات به تاجیکستان رفته بود. خبرگزاری رویترز می‌نویسد: طی 14 سال گذشته این جدی‌ترین حمله از سوی طالبان بود. سیدسرور حسینی، سخنگوی فرمانده پلیس ولایت قندوز به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: مردان مسلح طالبان شماری از ساختمان‌های دولتی از جمله یک بیمارستان و دادگاه را به تصرف خود در آورده‌اند. نیویورک‌تایمز هم در گزارشی می‌نویسد: این اولین حمله گسترده طالبان پس از 14 سال بود. با این حال، نیروهای مسلح در حال آماده‌سازی برای انجام ضدحمله و بازپس‌گیری شهر هستند.


این گزارش می‌افزاید: نیروهای آمریکایی دیروز حملاتی علیه طالبان در این شهر انجام دادند. کلنل «برایان‌تریبوس»، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان می‌گوید: حمله به مواضع طالبان آغاز شده است. با این حال، او تصریح کرد که هدف این حملات هوایی نابودی تهدید طالبان برای نیروهای افغان و نیروهای ائتلاف است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: خیابان‌های شهر قندوز خالی شده‌اند و ساکنان از‌ترس جنگ و درگیری از خانه‌های خود بیرون نمی‌آیند. به گزارش نیویورک‌تایمز، «غلام‌ربانی» یکی از اعضای شورای استانی قندوز می‌گوید: نیروهای طالبان توانستند نیروهای زمینی افغان و نیروهای اعزامی از استان بلخ را عقب برانند.


سرور حسینی، سخنگوی پلیس قندوز می‌گوید: با رسیدن نیروهای تازه‌نفس به شهر قندوز، عملیات از سه طرف جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهر و نزدیک فرودگاه قندوز علیه‌طالبان آغاز شده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، ملا اختر منصور، رهبر گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای به مناسبت تصرف این شهر به دست طرفدارانش، از آنها خواسته بود که توجه خود را بر حفاظت از افراد غیرنظامی و دارایی آنها متمرکز کنند. او به ساکنان شهر قندوز اطمینان داده بود که نیروهای تحت فرمان او نیتی برای تعرض به دارایی شخصی مردم، قتل بدون محاکمه، غارت و نقض حریم شخصی مردم ندارند.


حمله طالبان به شهر یادآور حملات طالبان به شهرهای عراق و سوریه بود. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: نیروهای طالبان سوار بر خودرو با سر دادن شعار ساکنان را متوجه حضور خود کردند. برخی روزنامه‌نگاران افغان معتقدند با توجه به اینکه به تازگی ملااختر بر مسند رهبری طالبان تکیه زده، او قصد داشت تا اقتدار در رهبری خود را اثبات کند، بنابراین، در اولین گام کوشید تا با متحد ساختن نیروهای طالبان، اقتدار خود را هم به رخ بکشد و بگوید طالبان هنوز به پایان راه نرسیده است. حملات طالبان در حالی انجام می‌شود که این گروه با دو چالش داخلی و خارجی مواجه است. این گروه مدتی است مذاکره با دولت مرکزی را آغاز کرده است. بر همین اساس، برخی رهبران این گروه سفرهایی هم به کشورهای منطقه داشتند. طالبان در برابر دولت مرکزی سیاست «چماق و هویج» در پیش گرفته است. از یکسو فرآیند مذاکره را دنبال می‌کند و می‌کوشد تا هم در ساختار دولت مرکزی و هم در کشورهای همسایه متحدانی بیابد و از سوی دیگر، حملات خود را هم ادامه می‌دهد تا نشان دهد که هنوز سلاح بر زمین نگذاشته است.


چالش دیگری که طالبان با آن مواجه است ریشه گرفتن برخی نیروهای داعش در افغانستان است. بی‌بی‌سی در یکی از گزارش‌های خود به نقل از مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان می‌نویسد که صبح روز 7 مهر نیروهای وابسته به گروه داعش به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغانستان در این منطقه حمله کردند. گفته می‌شود حدود 500نیروی داعش در این حمله مشارکت داشتند؛ اما به نیروهای آنها تلفات سنگینی وارد شد. برخی گزارش‌ها حاکی است که نیروهای طالبان از‌ ترس قدرت گرفتن نیروهای داعش و علم شدن نیرویی مخالف در برابر خود به اصطلاح از «مشت آهنین» استفاده می‌کنند تا زهر چشمی به داعش نشان دهند. پیش از این رهبران طالبان و القاعده به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، تاخته و او را تکفیر کرده بودند. به گزارش نیویورک‌تایمز غلام ربانی می‌گوید:«طالبان چنان آزادانه و بدون‌ترس در شهر رفت و آمد دارند که گویی اینجا خانه خودشان است.» این گزارش می‌افزاید: طالبان و داعش نقاط اشتراکی با هم دارند. یکی از این نقاط اشتراک پنهان شدن آنها در میان مردم و غیرنظامیان است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: طالبان با پی بردن به اینکه نیروهای ائتلاف غرب به همراه نیروهای افغان درصدد تدارک حملاتی علیه آنها هستند به درون مردم و مناطق مسکونی خزیده‌اند تا هزینه حملات برای نیروهای ائتلاف را بالا ببرند. آنها غیرنظامیان را سپر جان خود گرفته‌اند. دشواری که برای نیروهای افغان وجود دارد این است که طالبان بخش‌های زیادی از شهرهای پیرامون قندوز را هم در کنترل خود دارد و بنابراین، کنترل شاهراه‌های حیاتی را هم در دست دارد. از این رو، امکان کمک رسانی و تدارکات برای نیروهای دولتی که در محاصره طالبان قرار گرفته‌اند، وجود ندارد.