گروه جهان: دولت آلمان روز پنج‌شنبه یک توبیخ نامه غیر معمول به سرویس اطلاعات خارجی در مورد گزارشی داد که این سرویس در مورد نقش بی‌ثبات‌کننده عربستان در خاورمیانه منتشر کرده بود. سرویس اطلاعاتی آلمان، سیاست خارجی عربستان سعودی را عاملی برای بی‌ثباتی در جهان عرب ارزیابی کرده و نسبت به آن هشدار داده است. به گفته‌ این نهاد، عربستان از یک سیاست «مداخله‌جویانه‌ پرتکاپو» پیروی می‌کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، گزارش این نهاد اطلاعاتی می‌تواند به تلاش‌های برلین برای همگرایی با فرانسه در عملیات علیه داعش لطمه وارد کند.


این گزارش به تعدادی از روزنامه نگاران آلمانی داده شد. در این گزارش اطلاعاتی که به BND معروف است، ارزیابی صریحی از سیاست خارجی سعودی ارائه شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، سرویس اطلاعاتی آلمان در تحلیلی نوشته است: «رویکرد دیپلماتیک محتاطانه‌ اعضای پیر رهبری خانواده سلطنتی، جای خود را به سیاست مداخله‌جویانه‌ پرتحرکی داده است.» این موضوع ناظر بر وضعیت عربستان سعودی به‌عنوان «قدرت سنی منطقه‌ای در حوزه‌ تنش میان تغییر پارادایم سیاست خارجی و تثبیت سیاست داخلی» است که یک صفحه و نیم حجم آن است.


سرویس اطلاعاتی آلمان می‌گوید ملک‌سلمان و فرزندش محمد می‌کوشند تا خود را رهبران جهان عرب جا بزنند. این گزارش می‌افزاید ملک سلمان از زمان به قدرت رسیدن، سرمایه‌گذاری زیادی روی قدرت فرزندش محمد انجام داده است. بر همین اساس محمد توانسته از «هیچ» به وزارت دفاع و ولیعهدی برسد و اقتدار بسیاری به او در مورد نفت و سیاست اقتصادی کشورش بدهد. نیویورک‌تایمز به نقل از سرویس اطلاعاتی آلمان می‌افزاید: «ظهور ناگهانی چنین شاهزاده جوان و بی‌تجربه‌ای - احتمالا ۳۰ ساله که تا پیش از اینکه پدرش پادشاه شود کمتر نامی از او شنیده شده بود- باعث نگرانی برخی دیپلمات‌های خارجی و سعودی شده است.»


به باور این نهاد اطلاعاتی، تمرکز قدرت حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی در دستان ولیعهد عربستان، «حامل این خطر پنهان است که او در تلاش برای تثبیت موقعیت خود به‌عنوان جانشین پادشاه، حتی در زمان حیات پدرش زیاده‌روی کند.» شاهزاده محمد نیروی محرکه عملیات نظامی کشورش علیه حوثی‌ها در یمن است که به گفته نهادهای حقوق بشری هزاران کشته بر جای گذاشته است. تحلیلگران اطلاعاتی آلمان معتقدند که محمد بن‌سلمان با اقدامات یا اصلاحات پرهزینه می‌تواند ناخشنودی دیگر اعضای خانواده‌ سلطنتی و مردم عربستان را متوجه خود کند.


افزون بر آن این خطر نیز وجود دارد که «مناسبات دوستانه به‌ویژه با کشورهای ائتلاف در منطقه به خطر افتد.» با این حال، سفارت آلمان در ریاض اعلام کرد که «گزارش BND موضع رسمی دولت فدرال نیست.» در همین راستا، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه‌ آلمان در تماس با همتای سعودی خود اعلام کرد: «دولت فدرال همواره بر همکاری سازنده با عربستان تاکید دارد.» یک مقام آلمانی در برلین هم که به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت اعلام کرد که وظیفه BND «دادن اطلاعات به دولت است.» این مقام دولتی افزود: «بی‌تردید BND تعیین‌کننده سیاست خارجی آلمان نیست.» این مقام دولتی که ظاهرا برای دلجویی از عربستان سخن می‌گفت، افزود راه‌حل بحران در سوریه «همکاری سازنده با عربستان است.» سرویس اطلاعاتی آلمان همچنین می‌نویسد، عامل تعیین‌کننده در مناقشه‌ هژمونی‌طلبانه منطقه‌ای عربستان، در کاهش اعتماد این کشور نسبت به ایالات متحده ‌آمریکا به‌عنوان قدرت استراتژیک پشتیبان و سامان‌بخش در منطقه نهفته است.