چشم‌انداز سهام بانک‌ها در ۳ سناریو
 

شکور علیشاهی

تحلیلگر بازار سرمایه

در چهار هفته گذشته شاخص بانک‌ها با 65/ 7 درصد افزایش از عدد 6.287 واحد به عدد 6.768 واحد رسید. با توجه به موقعیت قرار گرفتن سه میانگین متحرک 25، 90 و 150 روزه نسبت به یکدیگر و حضور عدد شاخص در بالای میانگین متحرک 25 روزه، روند فعلی این شاخص صعودی قوی برآورد می‌شود.  برخی از اندیکاتورهای تکنیکال در حالت استاندارد در منطقه اشباع خرید هستند. به این معنا که قیمت‌ها بدون وقفه به حرکت صعودی خود ادامه داده‌اند.

بررسی روند

روند نزولی کوتاه‌مدت در 10 روز کاری قبل و در عدد 5.250 واحد به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست کم بود (حدود 30 درصد کمتر از میانگین حجم معاملات). روند تایید شده کوتاه‌مدت، صعودی با قدرت متوسط است که از 10 روز کاری قبل و در عدد 5.250 واحد آغاز شده است.  روند تایید شده میان‌مدت، صعودی قوی است که از 54 روز کاری قبل و در عدد 2.330 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن در 39 روز کاری قبل و در عدد 2.975واحد است. روند تایید شده بلند‌مدت، صعودی قوی است که از 101 روز کاری قبل و در عدد 1.522واحد آغاز شده و آخرین تایید آن در 52 روز کاری قبل و در عدد 2.360واحد است.

14-01

 

بررسی حمایت‌ها و مقاومت‌ها

اولین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 6.300 واحد قرار دارد. این محدوده در یک روز کاری قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست نه کم و نه زیاد بود (حدود 25 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی قوی را در آینده ایفا کند. دومین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 5.900 واحد قرار دارد. این محدوده در 6 روز کاری قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست نه کم و نه زیاد بود (حدود 20 درصد کمتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی ضعیف را در آینده ایفا کند.  سومین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 5.750 واحد قرار دارد. این محدوده در7روز کاری قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست نه کم و نه زیاد بود (حدود 18 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی ضعیف را در آینده ایفا کند.

اولین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 6.800 واحد قرار دارد.

دومین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 7هزار  واحد قرار دارد.

سومین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 7.250 واحد قرار دارد.

 

14-02


در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه تحلیل شد

عبور سهام بانک‌ها از آتش غیرمجازها

صنعت بانکداری در پی بحران موسسات غیرمجاز دچار اختلال جدی در روند حرکتی خود در بازار سهام شد اما با گذر زمان سهام بانک‌ها هم جان تازه‌ای گرفت و به لحاظ عملیاتی شرایط جدیدی را تجربه کرد. برخی کارشناسان بازارسرمایه معتقدند سهام بانک‌ها با عبور از بحران غیرمجازها شرایط بهتری را تجربه می‌کنند. به گفته آنان علاوه بر این، عرضه سهام بانک‌ها در قالب ETF اقدامی است که به گفته کارشناسان می‌تواند بر روند رشد سهام در این صنعت نقش ایفا کند. با‌ ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌اندازهای سهام بانک‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضع صنعت بانکداری را از دیدگاه بنیادی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های گذشته شرایط به‌صورتی بود که سود بانکی بر اساس تورم موجود تعیین می‌شد. در حالی که تصمیم‌گیران این حوزه به میزان اثرگذاری مثبت یا منفی این موضوع بر تراز بانک‌ها توجهی نداشتند. از طرف دیگر، فاصله بین میزان سپرده‌ها و نرخ موجود با تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه می‌کردند نیز مورد توجه قرار نمی‌گرفت. این اتفاق موجب شد بانک‌ها در سال‌های اخیر سود چندانی را کسب نکنند.

درباره میزان اثرگذاری موسسات غیر‌مجاز در روند حرکتی صنعت بانک‌ هم توضیح می‌دهید؟

موسسات غیر مجاز در مقطعی به افزایش نرخ اقدام کردند، در همین حال به دلیل اینکه تورم در محدوده پایینی قرار داشت تعداد قابل توجهی از مردم منابع خود را به سمت نرخ‌های ۲۰ تا ۲۸ درصدی این دست از موسسات سوق دادند.

اثرگذاری این اتفاق چه بود ؟

با توجه به اینکه خروج پول از سیستم بانکداری به سمت موسسات غیر مجاز در حال روی دادن بود، بانک‌ها چاره‌ای جز افزایش قابل توجه نرخ بهره نداشتند بنابراین چنین اتفاقی چند سالی صنعت بانک را تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر، ‌نرخ ارائه خدمات و دریافت کارمزد بانک‌ها در ارقامی بسیار پایین و در سر فصل‌هایی بسیار محدود قرار داشت. کنار رفتن موسسات غیر مجاز، ایجاد وحدت رویه و رفتاری بین بانک‌ها اتفاقی است که در ۳ سال گذشته در این صنعت شاهد بودیم به‌طوری که اگر قانونی اتخاذ شود تمام بانک‌ها آن را می‌پذیرند و به اجرای آن نیز ملزم می‌شوند. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که هر چه رو به جلو حرکت کنیم به نتیجه بهتری نیز خواهیم رسید.

نظر شما درخصوص نرخ سود بانکی چیست؟

در حال حاضر سود بانکی در حال کاهش است و بانک مرکزی هم خط اعتباری مجزایی برای بانک‌ها در نظر گرفته است. بنابراین چنین اتفاقاتی به کاهش هزینه سود برای بانک‌ها منجر می‌شود. از سوی دیگر، به‌طور معمول در شرایط تورمی تمام افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند سعی در بازپرداخت تسهیلات خود دارند زیرا دارایی‌هایی که به‌عنوان وثیقه ارائه کرده‌اند ارزش رو به بالایی دارد.

تمام عوامل گفته شده در کنار افزایش کارمزد بانک‌ها بابت ارائه خدمات می‌تواند هزینه پول و نرخ سوخت مطالبات برای بانک را کاهش دهد. طبق شرایط گفته شده بانک‌ها از زیان دهی سال ۱۳۹۴ اکنون پس از ۵ سال رهایی پیدا خواهند کرد.

سود عملیاتی این صنعت در سال ۹۹ را چگونه می‌بینید؟

صنعت بانکداری می‌تواند تا پایان سال به لحاظ عملیاتی سود بسیار مناسبی را کسب کند. توجه داشته باشیداین صنعت در سال ۱۳۹۴ به شدت زیان‌ده بود و حتی برخی بانک‌ها روی کاغذ به سمت ورشکستگی حرکت کردند.

سهامداران بانکی تحت تاثیر چه عواملی می‌توانند به سود برسند؟

به‌طورمعمول بازده مناسبی برای صنایع پیشرو در بازار سهام ایجاد می‌شود و لازمه‌اش آن است که شرایط منفی به سمت مثبت یا شرایط متعادل رو به ایده‌آل حرکت کند،‌ بنابراین در حال حاضر صنعت بانک از یک شرایط بد به سمت شرایطی ایده‌آل در حرکت است.

نظر شما درباره منابع بسیار عظیمی که در اختیار بانک‌ها قرار دارند چیست؟

برخی بانک‌ها همانند ملت و تجارت منابعی در حد چند صد هزار میلیارد تومان را در اختیار دارند، ‌بنابراین فضایی که در حال به وجود آمدن است به این صورت است که بانک‌ها بخشی از دارایی‌های مازاد خود را به فروش می‌گذارند یا شعبی که کارکرد و نرخ جذب پایینی دارند در کنار املاک بلا‌استفاده و غیر مولد، عرضه می‌کنند زیرا این اتفاق می‌تواند راه حل مناسبی برای باز شدن دست بانک‌ها باشد. پیش بینی می‌شود صنعت بانک بتواند در بخش غیر مشاع سود خوبی را برای سال ۱۳۹۹ بسازد در حالی که قیمت سهام این صنعت می‌تواند در ارقامی بیش از رقم‌های فعلی در تابلوی بورس قرار بگیرد.

سهام بانک‌ها در شرایط تورمی دستخوش تغییر می‌شوند؟

بانک‌ها به‌طور معمول دارایی‌های بسیار زیادی دارند بنابراین در شرایط تورمی ارزش این دست از دارایی‌ها با رشد همراه می‌شود. در حال حاضر هم یکی ازعواملی که باعث رشد سهام بانک‌ها در بورس شده ناشی از افزایش قیمت دارایی‌های بانک‌ها بوده است.


بانک‌های پیشرو

 

محمدحسین کیانی

کارشناس بازار سرمایه

در نمودار شاخص صنعت بانکداری در نمای بلندمدت، به وضوح مشخص است که سقف کانال صعودی با قدرت شکسته شده و پولبک به این سقف شکسته شده انجام گرفته است. با تثبیت شاخص این گروه بالای 6421 واحد شاهد موج صعودی جدیدی در این گروه با لیدری بانک ملت خواهیم بود. با توجه به پتانسیل‌های موجود در این صنعت از جمله افزایش سرمایه‌ها و تسعیر ارز به نظر اهداف حدودی 9237 و 11750 واحدی برای شاخص این صنعت امسال محقق خواهد شد.

بانک ملت: در بررسی روند قیمتی بانک ملت (وبملت)، که لیدر اصلی گروه بانک است، کانال صعودی دو ساله سهم را مشاهده می‌کنیم. پس از رشد اخیر قیمت سهم که استارت این گام پرقدرت افزایشی از اوایل سال 1399 زده شده، قیمت به محدوده سقف مقاومتی کانال دو ساله صعودی خود رسید. پس از برخورد به این سقف در اردیبهشت سال جاری، مانند اکثر سهم‌های لیدر و بزرگ بازار، بانک ملت هم دچار فاز اصلاحی شد. برهمین اساس با توجه به اخبار افزایش سرمایه این بانک، به نظر می‌رسد شکست این سقف به‌زودی اتفاق می‌افتد. در هر صورت نزدیک‌ترین حمایت به سهم محدوده 2120 تومان است. هدف قابل دسترس برای این سهم ابتدا محدوده مقاومتی سقف کانال صعودی یعنی 2450 تومان و سپس اهداف حدودی 3530 و 4750 تومان خواهد بود.

بانک تجارت: در نماد دیگر گروه بانک یعنی وتجارت اگر به نمودار بلندمدت سهم نگاه کنیم، نزدیک‌ترین مقاومت سقف کانال 10 ساله سهم یعنی محدوده حدودی 268 تا 270 تومان است. شرط رسیدن به این سقف عبور قیمت وتجارت از سقف قبلی خود در گام صعودی قبلی یعنی سقف قیمتی اردیبهشت ماه است که به نظر می‌رسد این روزها با اقبال بازار به گروه بانک این سقف به راحتی شکسته شود. وتجارت با افزایش سرمایه‌ای که در اواخر سال 1397 ثبت کرد توانست فاصله ایجاد شده را به سرعت پر کند. اگر به نمودار تعدیل‌نشده این سهم هم نگاه کنیم فاصله نموداری بعدی این سهم می‌تواند تا حوالی 400 تومان پر شود.

بانک صادرات: بانک صادرات نیز مانند وتجارت رفتار قیمتی مشابهی دارد. در وبصادر هنوز با سقف قیمتی رالی صعودی قبلی اردیبهشت ماه فاصله اندکی وجود دارد، با عبور از این محدوده قیمتی (223 تومان)، موج صعودی بعدی این سهم آغاز می‌شود. هدف بعدی این سهم همانند وتجارت سقف کانال 10ساله خود یعنی محدوده قیمت 280 تومان است.

یک تفاوت وبصادر با وتجارت از منظر تحلیل تکنیکال فاصله قیمتی است که در وبصادر این فاصله قیمتی تا 245 تومان است ولی در وتجارت این فاصله قیمتی تا محدوده 400 تومان جای رشد دارد.

14-03


فاز شیدایی سهام بازان نسبت به بانک ها

 

مهدی میرزایی  

تحلیلگر بازار سرمایه

صنعت بانک پس از اوج بازار صعودی دی ۹۲ وارد روند نزولی طولانی مدتی شد و اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها براساس استانداردهای IFRS به شتاب افول این صنعت سرعت بخشید، اما از میانه‌های بازار مثبت سال‌های 97-96 و خرداد ماه سال ۹۷ ، نگاه معامله‌گران به افزایش ارزش جایگزینی گروه برمبنای نرخ‌های جاری دلار و ذخایر ارزی برخی بانک‌ها دچار دگرگونی بنیادین شد. هرچند در بازار صعودی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ این گروه مغفول ماند، اما در بازار فعلی شاهد ۸ تا ۱۰ برابر شدن قیمت سهام بانک‌ها بودیم، زیرا این بازار برخلاف بازار EPS (پیش بینی سود) محور سال ۹۲ برای ارزش جایگزینی شرکت‌ها اهمیتی ویژه‌ای قائل است. به رغم تحریم‌های بانکی و ورود به فهرست سیاه FATF بازهم روند افزایشی سهام گروه بدون اختلالی جدی ادامه یافت و اکنون نیز این گروه در بازار سهام مورد اقبال است. به این دلیل که بازار سهام این روزها در فاز شیدایی ذهنی نسبت به یک ابرموج صعودی بزرگ قرار دارد، طبیعتا به اخبار منفی هیچ توجهی ندارد و در سال جاری نیز به دلیل فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری(ETF ) بانکی، ارزش سهام این شرکت‌ها با حمایت‌های دولتی وارد مدار صعودی پرشتابی شده است.  شاخص بانک‌ها از کف ماژور ۵۰۰ واحد در خرداد ۹۷، اکنون به اوج ۶۸۰۰ واحد رسیده است. روند افزایشی فعلی که از آن زمان استارت خورده یک ابرموج صعودی است که برمبنای نظریه موجی الیوت درون موج ۳ یا شارپی‌ترین ناحیه صعود نموداری قرار دارد. اگر بخواهیم شاخص گروه بانک را با جزئیات دقیق تری بررسی کنیم، باید گفت اکنون درون ریزموج ۵ قرار داریم و انتظار داریم شاخص گروه تا محدوده 9500-9000 واحد بالا برود. این موج صعودی می‌تواند با افزایش شاخص کل تا محدوده 5/ 1 تا 7/ 1 میلیون واحد هم‌راستا باشد. در آن سطوح با رسیدن به محدوده اشباع خرید می‌توان انتظار داشت شاخص کل و شاخص گروه بانکی وارد فاز استراحتی بزرگ‌تر شوند. این محدوده اصلاح زمانی/ قیمتی می‌تواند با اصلاح قیمتی/ زمانی گروه در مهر تا اسفند ۹۷ هم درجه و هم اندازه باشد. با توجه به اصلاح ۱۵۰ روزه شاخص بانک‌ها از مهر تا اسفند ۹۷، انتظار می‌رود فاز اصلاحی بعدی در این شاخص تقریبا به همین میزان باشد، سپس وارد آخرین بخش از روند انگیزشی می‌شویم که برای ماه‌ها ادامه دارد و می‌تواند تا اواسط سال ۱۴۰۰ به درازا بینجامد. در فاز رشدی اخیر، بانک‌های دولتی به دلیل مقوله واگذاری به‌صورت صندوق ETF‌ و اراده دولت برای بالابردن ارزش سهام بانک‌ها و درآمدزایی بیشتر و همچنین بحث واگذاری‌ها مورد اقبال بیشتری نسبت به بانک‌های خصوصی بودند. نمادهای وبملت، وتجارت و وبصادر با صفوف خرید بسیار سنگینی به‌عنوان سهام جلودار گروه، بازدهی‌های چشمگیری ایجاد کردند و باعث افزایش تقاضا در سایر نمادهای گروه شدند. به نظر می‌رسد در ریزموج انگیزشی فعلی که می‌تواند تا 9500-9000 واحد و حتی بالاتر ادامه یابد، بازهم 3 نماد مذکور پیشتاز خواهند بود. انتظار می‌رود شاخص بانک‌ها برای دوماه به‌صورت مستمر صعودی بوده و در ارقام یاد شده با بروز علائم تغییر روند وارد موج ۴ اصلاحی از درجه اصلی شویم که برای چندماه باعث نوسان نزولی در سهام گروه شود.

14-04


 رالی صعودی بانک‌ها
 

مجید حصاری

تحلیلگر بازار سرمایه

شاخص گروه بانکداری با بازده خیره‌کننده 180 درصدی از ابتدای سال جاری از محدوده 2430 واحدی به 6770 رسیده در حالی که شاخص کل در مدت مشابه از محدوده 524هزار واحد به یک میلیون و 185 هزار واحد نزدیک شده و بازده 130 درصدی از خود به جای گذاشته است.مقایسه بازده گروه با شاخص کل نشان می‌دهد این صنعت توانسته 50 درصد بازده بیشتر نسبت به شاخص کل و متوسط بازار را کسب کند.   

نمودار رفتار شاخص صنعت و واکنش آن به چنگال اندروز و میانگین‌های اصلی قیمت را نشان می‌دهد. شاخص با قدرت توانسته باند بالایی چنگال را از پیش رو بردارد.

در چنین حالتی انتظار می‌رود حرکت جاری تا خط هشدار اول به حرکت خود ادامه بدهد که در این صورت رسیدن شاخص گروه بسته به شیب حرکتی به بالای 10هزار واحد دور از ذهن نخواهد بود.  همچنین حمایت میانگین‌های شاخص از آن به وضوح در نمودار مشخص است چنانچه در میان مسیر به هر دلیلی این حمایت از دست برود رسیدن به هدف مورد نظر با چالش رو به رو خواهد شد. پس می‌توان از این میانگین‌ها به‌عنوان سطوح هشدار استفاده کرد.

وبملت: قیمت سهام در تایم فریم هفتگی به شدت از سمت میانگین‌های اصلی خود حمایت می‌شود و این میانگین‌ها اجازه افت به قیمت نمی‌دهند. از طرفی یک کانال صعودی با شیب تند در نمودار شکل گرفته است. همچنین قیمت در هر برخورد به کف و سقف آن واکنش نشان داده است. اکنون قیمت در نزدیکی سقف این کانال قرار گرفته است. خروج قیمت از این کانال و شکل‌گیری نظم جدید در نمودار می‌تواند احتمال رسیدن به خط هشدار اول چنگال اندروز در محدوده 4هزار تومان را به شدت تقویت کند.

وبصادر: ترمز آخرین رالی صعودی قیمت در این نماد در محدوده 223 تومان کشیده شده و شاهد شکل‌گیری یک مقاومت کلاسیک در این محدوده هستیم. بعد از توقف در این محدوده قیمت یک اصلاح 2/ 38 درصدی را نسبت به آخرین رالی صعودی خود تجربه کرد اما بار دیگر با حمایت میانگین‌های خود از این محدوده در مدار رشد و صعود قرار گرفته است. حال چنانچه قیمت قبل از دست رفتن حمایت‌های ایجاد شده توسط میانگین‌ها در محدوده 185 تومان سقف و مقاومت 223 تومان را بشکند احتمال رسیدن به محدوده 330 تومان به شدت تقویت خواهد شد.

وتجارت: قیمت در این نماد با بیش از دو برخورد و واکنش به کف و دو برخورد و واکنش به سقف کانال صعودی، اعتبار آن را تایید کرده است. واکنش به سطح 2/ 38 درصد فیبوناچی ریتریسمنت در این محدوده  استحکام سطح حمایتی را بیشتر کرده است.  حال از آنجا که قیمت به کف کانال صعودی واکنش نشان داده است، در صورت شکست مقاومت 222 تومان احتمال رسیدن به سقف کانال ترسیمی دو چندان خواهد نمود. بدیهی است از دست رفتن سطح حمایتی تحلیل فوق را بی اعتبار خواهد کرد.

14-05