در بودجه سال ۹۹، دولت انتظار داشت ۲۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از این محل  دریافت کند و برای سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که حدود ۵ برابر مالیات انتظاری دولت در سال جاری است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، طی ۶ ماه اول سال، سهامداران در بازار بورس بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات داده‌اند، در حالی که برآورد دولت از دریافت مالیات در کل سال ۹۹به میزان ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده اما در ۶ ماه سال ۱۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده است.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه در پی حجم عظیمی از نقدینگی که وارد بازار شد، از ۵۰۰ هزار واحد به ارتفاع ۲ میلیون واحد رسید و به تبع آن حجم و ارزش معاملات هر روزه بورس عددی فوق العاده بالا و چشمگیر بود که در پی این اتفاق دولت توانست به اندازه ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت و به بیانی دیگر به این اندازه کسب درآمد کند. حال تا پایان سال که حدود ۴ ماهی باقی مانده است، مالیات ۱۴هزار میلیارد تومانی که نصیب دولت خواهد شد، دور از انتظار نیست و دولت دقیقا همین رقم مالیات را در بودجه برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرده است.

نکته قابل ذکر و جالب دیگر این است که بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار خوش بینانه و براساس پیش بینی توافقات نوشته شده است، حال اگر احتمال عملیاتی نشدن پیش بینی‌های دولت از ردیف‌های درآمدی مثل فروش نفت و دیگر موارد وجود داشته باشد، باعث می‌شود باز هم یکی از راهکارهایی که دولت حاضر و دولت بعدی داشته باشد، بازار سهام باشد. پس در حالت کلی در پی موارد مطرح شده در بودجه سال ۱۴۰۰ سال خوبی می‌تواند برای بورس رقم بخورد.