به گزارش ایسنا، ترامپ در واقع روی بد جایی دست گذاشت. «خلیج فارس» برای ایرانیان چیزی در حد نام‌خانوادگی است. اشتباه او در سخنرانی جمعه علاوه بر اینکه باعث شد حسن روحانی همتای ایرانی‌اش او را به مطالعه جغرافیا توصیه کند، موجی از انتقادات و محکومیت‌ها از سوی کاربران ایرانی فضای مجازی را در پی داشت.

 

اما آنچه در ادامه می‌بینید، برخی نقشه‌های کمتر انتشاریافته درباره تاریخچه خلیج فارس است؛ نقشه‌هایی که موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان به عنوان یکی از مهم‌ترین  نهادها در زمینه خلیج فارس شناسی با در اختیار داشتن حدود  ۱۰۰ سند مرتبط با خلیج فارس، در اختیار ما گذاشته و نشانه‌ای محکم دال بر حقانیت نام خلیج فارس برای جهانیان است؛ سه نقشه که یکی از آنها به دستور خود کنگره آمریکا تهیه شده است!

 

البته قدیمی‌ترین نقشه موجود خلیج فارس در این موسسه، متعلق به اوایل قرن ۱۷ میلادی (۱۶۲۲) است.

نقشه شماره ۱:

این نقشه رسمی آمریکایی به دستور کنگره ایالات متحده آمریکا و در اواخر قرن نوزدهم میلادی (۱۸۹۳) تهیه شده است که نام صحیح و استاندارد جغرافیایی خلیج فارس در آن مشخص است.

 

نقشه شماره ۲:

این نقشه فرانسوی که در سال ۱۷۶۶ و توسط کارتوگراف فرانسوی (بول BOLL) تهیه شده است علاوه بر نام ذکر نام استاندارد جغرافیایی و صحیح خلیج فارس، جزایر ایرانی سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را نیز متعلق به ایران نشان داده است.

 

 

نقشه شماره ۳:

این نقشه فرانسوی توسط کارتوگراف و دریانورد مشهور (دانویل Danville) در سال ۱۷۵۸ تهیه شده است که علاوه بر ذکر نام صحیح خلیج فارس، جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را نیز متعلق به ایران نشان داده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.