به گزارش عصر ایران؛ کیهان بعد از حمله یمن به فرودگاهی در ریاض پایتخت عربستان در صفحه نخست با تیتر بزرگ نوشت: «شلیک موک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی »

این تیتر با اعتراض گسترده‌ای روبرو شد. حتی هیات نظارت بر مطبوعات نیز به این روزنامه تذکر داد و رفتار کیهان را خلاف منافع ملی و امنیت کشور دانست.

بعد از این اعتراض‌ها کیهان اعلام کرد این تیتر نظر روزنامه نبوده  و نقل قولی از اعضای ارشد انصارالله یمن بوده است. روز گذشته نیز این روزنامه در اعتراض به منتقدان خود نوشت «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج‌های دوبی»

در بخشی از این گزارش کیهان آمده است:« برای کسانی که رژیم صهیونیستی آنها را سرمایه‌های خود در ایران می‌داند و رئیس ‌سازمان سیا نگران وضعیت و آینده آنان است، قبای نگرانی برای منافع ملی، زیادی گشاد است و برای پنجه کشیدن به صورت کیهان که همیشه افشاگر خط و ربط‌های نامربوط و آلوده آنان بوده، بهتر است به دنبال دستاویزهای بهتری باشند تا دلواپس بودن برای برج‌های شیشه‌ای و شکننده دوبی.»

کیهان بازهم با همان ادبیات همیشگی با منتقدان خود صحبت کرد و به آنها برچسب چسباند. این روزنامه و نفر اول آن اما چند نکته مهم را فراموش کرده‌اند.

لبخند عربستان به رفتار کیهان و دوستان

کیهان در گزارش پرحاشیه خود به نقل قولی از سخنگوی انصارالله یمن اشاره می‌کند و به نقل از او می‌نویسدد:« بارها تاکید کرده‌ایم که پایتخت‌های دشمنان در تیررس موشک‌های بالستیک ما قرار دارند.»

این روزنامه درست در خط بعدی این گزارش به تحلیل سخنان سخنگوی انصار حزب‌الله می‌پردازد و می‌نویسد:« این تهدیدات و اظهارات به خوبی نشان می‌دهند که اوضاع در منطقه عوض شده است و از این پس نه تنها عربستان بلکه دوبی و ابوظبی حتی اگر هدف قرار نگیرند هم مثل گذشته، مناطق امنی برای سرمایه‌گذاران غربی نخواهند بود.»

انتقادهایی که به سوی کیهان روانه شد به خاطر این تحلیل است و نه آن خبر. سوالی که در این میان مطرح است این مسئله است که چرا هیچ کس بعد از خواندن این گزارش متوجه نشد تیتر موشک به دبی در کنار ریاض، نظر کیهان نیست و سخنان سخنگوی انصار حزب الله است؟

به نظر می‌رسد کیهان در حال تغییر زمین بازی خود است و می‌خواهد از زیر فشارها خارج شود.

این روزنامه باید توجه کند که در ایران کسی نگران برج‌های شیشه‌ای دبی نیست بلکه نگران منافع ملی کشور است. کیهان در جهان به عنوان یکی از تریبون‌های اصلی جمهوری اسلامی معرفی می‌شود. همین یک تیتر می‌تواند پیراهن عثمان عربستان و متحدانش برای مقابله با ایران باشد.

یادمان نرفته است برخی با همین استدلال به سفارت عربستان حمله کردند و چه ضربه‌ها که به منافع ملی کشور نزدند. بالا رفتن از سفارتی که هنوز ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است. بعد از آن حمله بود که عربستان شمشیر خود را برای ایران از رو کشید و به جهان اعلام کرد ایران دشمن یک سعودی‌هاست و می‌خواهد آنها را نابود کند.

 

لبخند عربستان به رفتار کیهان و دوستان

در منطقه‌ای که عربستان با پول‌های نفتی خود در حال یارگیری است، عده‌ای در ایران به نام دفاع از مظلوم در حال بازی در زمین آل سعود هستند.

دقیقا بعد از هر رفتار غیرعقلانی در ایران مانند بالا رفتن از دیوار سفارت و البته این رفتار کیهان و دوستان، عربستان نه تنها عصبانی نمی‌شود بلکه لبخند هم می‌زند.

در حالی که دیپلماسی ایران تلاش می‌کند دولت عربستان را به دلیل جنگ یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی محکوم کند، عده‌ای به راحتی تمام این تلاش‌ها را نقش بر آب می‌کنند تا سران عربستان سعودی از گل به خودی این افراد و جریان‌ها به جمهوری اسلامی علیه ایران استفاده کنند.

مسائل سیاست خارجی با حمله به سفارت‌ها و تیترهای احساسی حل نمی‌شود. این رفتارها می‌تواند مشکلات فراوانی را برای جمهوری اسلامی فراهم کند. نباید اجازه بدهیم برخی با تصمیمات احساسی امنیت ملی ایران را به خطر بیندازند و اجازه بدهند در بحران خاورمیانه، ایران به عنوان یک بازیگر بد شناخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.