محمد علی پورمختار نماینده کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص راهکار حل مشکلات مردمی که در تجمعات شرکت کردند، گفت: راهکارها برای دولت و مجلس روشن است  و مواردی است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها روی آن تاکید می کنند موضوع توجه به اقتصاد مردم، حل مشکلات بیکاری، گرانی  و رکود است اما متاسفانه نه دولت و نه مجلس اقدام جدی برای حل این مشکلات در این مدت نتوانسته بکنند و نکرده اند.

وی با بیان اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت ها در بودجه ۹۷ است، تصریح کرد: لازمه خروج از این مشکلات این است که بودجه لازم جهت حل مشکلات اقتصادی را تخصیص دهیم و در این مسیر تسهیل ایجاد کنیم تا گرفتاری تولیدکنندگان و کشاورزان بر طرف شود و زمینه اشتغال فراهم شود. مسلم است که به مردم فشار می‌آید و از سویی موضوع افزایش قیمت هایی که دولت در بودجه ۹۷ پیشنهاد کرده دلیل دیگری بر تجمع است. البته آنچه من از فضای مجلس سراغ دارم مخالف افزایش قیمت به این شکل است و اگر افزایشی پیدا کند باید منطبق بر تورم ۹ درصدی که دولت اعلام کرده است، باشد. لذا افزایش ۵۰ درصدی بنزین و ۴۰ درصدی گازوئیل و به همین اندازه سایر فرآورده ها برق و آب و... قابل قبول نیست و امیدوارم که مجلس به آن رای ندهد.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بحث مهم این است که تجمع واعتراض مسالمت‌آمیز در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و حق مردم است که بیایند واعتراض کنند اما مردم باید حواسشان باشد که یک تعدادی از افرادی که در تجمعات حضور دارند، یا عامل دشمن هستند یا خودشان نظام و کشور و ملت را قبول ندارند و به دنبال سوءاستفاده هستند. لذا در جمع مردمی که خواستشان چیز دیگری است ورود می‌کنند و شعارهای ساختارشکنانه می دهد که همراه با شعارهای دشمن است و فضا را به سمت ناامنی می‌برند.‌

پورمختار اظهارداشت: باید توجه داشت که تجمعات باید با اجازه باشد و نیاز به کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیربط همچون فرمانداری‌ها و استانداری ها دارد. رهبر معظم، مجلس و دولت نسبت به این مسایل واقف هستند و تلاشمان بر این است که این مشکلات را کاهش دهیم. منتها این تلاش باید قوی تر شود و به شکل جهادی که مورد نظر رهبری است، انجام شود. باید شبانه روزی کار شود و فارق از مسایل سیاسی که بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سایه انداخته است مشکلات را مدیریت کنیم تا زودتر برطرف شود.

 

وی ادامه داد: مطالبه مردم اقتصادی و بحث صنفی و خواست غیر سیاسی است. اما یک تعدادی ورود پیدا کردند و با مطرح کردن بحث‌های سیاسی سوءاستفاده می کنند. آمدن در خیابان، تظاهرات اینچنینی و سنگ‌پرانی و الزام به حضور پلیس برای انجام وظایف قانونی‌اش، این تجمع را از حالت صنفی خارج می کند وبه سمت و سویی که دشمنان در تدارک آن و علاقه‌مند به آن است سوق می‌دهند.

 

این عضو فراکسیون ولایی مجلس در خصوص تبعات شکست دولت برای نظام، گفت: مسائل اجرایی کشور عموما در اختیار دولت است از جمله تصمیم گیری‌های اقتصادی، بودجه و حل مشکلات مردم. مجلس و قوه قضاییه در حل این مشکلات نقش چندانی ندارند. در حال حاضر قوانین خوبی در مجلس تصویب کردیم که باید توسط دولت اجرایی شود اما بعضا اجرا نشده است. لذا اگر مطالبه‌ای صورت بگیرد مطالبه مردم و مطالبه مجلس از دولت است. بنابراین این امر طبیعی است اما اینکه بخواهند شعارهایی اینچنینی علیه دولت و رییس دولت بدهند نه قابل قبول و نه پسندیده است.

 

پورمختار افزود: بالاخره دولت باید به این موضوع واقف باشد و توجه کند که مردم در فشار هستند. طبیعتا باید یک تصمیم سریع و منطقی برای رفع این مشکل بگیرد و مجلس هم همیشه آمادگی داشته تا با دولت در این حوزه همکاری کند.

 

وی با انتقاد از شعارهای مطرح شده علیه دولت، تاکید کرد: زیر سوال بردن دولت غیر از سوال است. ما در مجلس از دولت سوال می کنیم و به نوعی آن را زیر سوال می‌بریم که چرا وظیفه‌ات را انجام نداده ای و این امر به معنای تضعیف نظام و دولت نیست اما اقداماتی که در مشهد و شهرهای دیگر اتفاق افتاده وعلیه رییس دولت شعار می‌دهند، قابل قبول نیست و به نوعی اقدام علیه نظام است که توسط هر کس، هر گروه و هر جریان و با هر هدفی که باشد، باید جلوی آن گرفته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.