خبرگزاری فرانسه گزارش داد، صلاح‌الدین دمیرتاش، معروف‌ترین چهره حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق ترکیه است و یکی از رهبران صریحی است که حزبش را در ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی برای نخستین بار وارد پارلمان کرد.

کاریزمای سیاسی دمیرتاش از نظر بسیاری از مردم در ترکیه با کاریزمای سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور رقابت می‌کند و برخی ناظران با استفاده از نام رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دمیرتاش لقب "اوبامای کرد" را داده‌اند.

اما دمیرتاش از نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال وضعیت فوق‌العاده‌ای که پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه اعمال شده بود و در آن ۱۲ تن از قانونگذاران حزب دموکراتیک خلق بازداشت شدند در حبس به سر می‌برند.

وی پیشتر در انتخابات ریاست جمهوری اوت ۲۰۱۴ میلادی رقیب اردوغان بود.

اما دمیرتاش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: نمی‌خواهم در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی زمانی که ریاست جمهوری اجرایی تایید شده در رفراندوم جنجالی سال گذشته به اجر در می‌آید، نامزد شوم. من دغدغه یک حرفه سیاسی را ندارم. تنها موضع من مبارزه برای دموکراسی، ‌آزادی، حقوق بشر و صلح است. من تصمیم گرفته‌ام تا همیشه و در همه جا از این موضع خود دفاع کنم. به همین خاطر است که قصد ندارم دیگر یک قانونگذار، رئیس حزب و یا نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشم.

دمیرتاش هفته گذشته نیز تاکید کرده بود که در جلسه کنگره حزبش در تاریخ ۱۱ فوریه به دلیل اینکه احتمالا همچنان در بازداشت به سر می‌برد از سمت خود به عنوان رهبر حزب دموکراتیک خلق استعفا می‌دهد.

دمیرتاش که پیشتر یک وکیل حقوق بشر بود، در حال حاضر در زندانی در ادیرنه واقع در شمال غرب ترکیه به سر می‌برد.

دمیرتاش گفت: من تنها قادرم یک ساعت در هفته با خانواده‌ام دیدار داشته باشم. من تلاش می‌کنم تا با خواندن و نوشتن اراده خود را محکم نگه دارم.

در این پرونده اتهاماتی چون مدیریت یک سازمان تروریستی، تبلیغات برای یک گروه تروریستی و تحریک اقدامات جنایی علیه دمیرتاش مطرح شده است؛ پرونده‌ای که حزب دموکراتیک خلق آن را یک پرونده تشکیل شده با انگیزه سیاسی می‌داند. اگر دمیرتاش در این پرونده محکوم شود با ۱۴۲ سال حبس روبرو خواهد شد.

دمیرتاش و حزب دموکراتیک خلق همچنین به ارتباط داشتن با حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک متهم هستند؛ اتهاماتی که دمیرتاش و حزبش آن را رد می‌کنند.

دمیرتاش گفت: سیستم عدالت در ترکیه همیشه بد بوده اما در حال حاضر کاملا درمانده است. آنها تلاش می‌کنند تا با تبدیل کردن بازداشت من به یک مجازات واقعی اراده‌ام را بشکنند. قطعا یک روز من آزاد خواهم شد اما این به خاطر یک حکم قضائی عادلانه نخواهد بود بلکه آزادی من در پی تحولات سیاسی رخ خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.