آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در صفحه توئیتر خود نوشت: رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی زنده دوم بهمن ماه، ساده و روان‌ سخن گفت، به دور از هیجان، برای جامعه ای که بیش از هر زمان به امید آرامش و ثبات نیاز دارد.او از این پس باید بیشتر با این لحن با مردم سخن بگوید.

حمید ابوطالبی مشاور رییس جمهوری نیز در توئیتی نوشت: اگر مجری سخن دل مردم را بگوید، می تواند شبی متفاوت را رقم زده و رییس جمهور را پرتوان و بانشاط در ذهن و دل آنان بنشاند؛ باور کردن این واقعیت که سخن از دل مردم گفتن راهی است به اعماق باور مردم، اتفاقی است افتادنی.

همچنین سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتر خود نوشت: روحانی خیلی شفاف حرف زد خیلی خوب بود.البته خیلی سوالها باقی ماند ولی اینها هم سوالهای واقعی جامعه است. 

حمیدرضا جلائی پور روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز گفت: روحانی مثل رئیس جمهور یک کشور با ثبات صحبت کرد.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور دنبال تحریک مخاطب همچنین دنبال تحریک منتقدان درون حاکمیتی اش نبود. ثبات کشور برای او ارزش پایه‌ای است.

جلائی پور با بیان این که روحانی حق اعتراض مردم را پذیرفت افزود: راجع به ارز به مردم نشانه خوبی داد. گفت در آمد ارزی ما از مخارج ما بیشتر است.

وی اضافه کرد: حرف های او درباره زلزله، بافت فرسوده و ماشین های فرسوده و موسسه های ورشکسته اعتباری واقعی و غیر تبلیغاتی بود. صحبت های او شبکه‌های سرنگونی طلب را در خماری گذاشت.

سیدمحمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: روحانی سوال مربوط به سانچی را متفاوت جواب داد. تاکیدش روی اینکه کشتی نفتکش در اختیار وزارت رفاه بوده و از این مساله به کوچک کردن بنگاه های اقتصادی گریز زد جالب بود. اما بخش مربوط به خانواده هاشان رسمی بود.

وی افزود: در مورد زلزله رشید پور سوالش را خوب مطرح کرد و جواب روحانی التیام بخش بود و کاش به بحث مشکلات حفاظتی در کنار مرز اشاره بیشتری می کرد. نسبت به بافت فرسوده و تخصیص مجانی زمین و ساختمان ادعای بزرگی کرد که بعید است این در توان دولت باشد. از مواردی است که بعد از کلنگ زدن جامعه مدنی باید در این مورد پرسشگر باشد. 

وی با بیان این که ضعف این بخش بی توجهی به تلاش جامعه مدنی بود و باید رییس جمهور از آنها یاد و تشکر می کرد گفت: نمیدانم رشید پور چرا سوالاتش را فکر می کند جسارت است و هی می گوید جسارت بکنم. این توهین به شان خبرنگار و قدرت است.

ابطحی ادامه داد: در مورد قاچاق یک جمله رییس جمهور می گفت قاچاقچی ها چه کسانی هستند و چرا نمی تواند. اشاره ای به دستور رهبری می کرد که نیروهای مسلح نباید در کارهای اقتصادی وارد شوند.

وی افزود: نوسانات ارز با حرفهای رییس جمهور نباید باشد، اما هست. پاسخی داده نشد. اعتراضهای اخیر و گرانتر شدن یورو از واقعیت فکر کردن به مهاجرت حکایت دارد که کاش اشاره می شد وریشه یابی می شد.

ابطحی گفت: ناامنی و تنش های داخلی ریشه های جدی دارد. اشاره رییس جمهور به آزادی های بیشتر که خواست مردم است اما راه حل واجرایی شدنش را مردم از رییس جمهور می خواهند. رشید پور خیلی از این بخش رسمی و دستوری گذشت.

وی افزود: در مورد مساله گرد وغبار مردم نازنین خوزستان جواب های رییس جمهور نکته مثبتی داشت که رسما گفت دیر شروع شده است و قول داد که حتما بودجه آن را تامین کند. مردم خوزستان مشکل روزمره دارند و قربانی می شوند. نفت ما از خوزستان است. خدا کند این اولویت باشد. نسل کشی است. مجلس هم در مورد بودجه ریزگردها توضیح دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مساله صندوقهایی که پول مردم را گرفته اند و بحران آفریدند ، توضیح روحانی صورت مساله را توضیح داد. اما واقعیت این است یک عده پول مردم را خوردند و حتی اگر دولت جبران کند، بقول رییس جمهور باز هم از جیب مردم است. آنها را باید معرفی ومحاکمه کنند.این حلقه مفقوده است. آنها پول را چه کرده اند و چرا سییتم قضایی در طول پرداختهای غیر متعارف برخورد نکرده اند؟

ابطحی افزود: در مورد فیلترینگ و فضای مجازی سووال رشید پور تنها با جسارت در مورد توییتر پرسید. باید فیلترشکن حرمت داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه سوالات آقای رشید پور متفاوت نبود. حتی طعم سخنرانی های آزاد خود روحانی را نداشت، از سیاست داخلی وخارجی و حتی اقتصاد حرف مهمی پرسیده نشد و جواب هم طبعا داده نشد. کشور غرق در ناامیدی است و به مشکلات اخیر اشاره نشد. حتی سوالات از برنامه های عادی رشید پور هم خیلی محافظه کارانه تر بود. کشور به مصاحبه دیگری احتیاج داشت.

سعید شریعتی از فعالان سیاسی و اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی هم در گفت و گو با اعتماد گفت: طبیعتا دغدغه‌ها و مسائل که در جامعه وجود دارد، گسترده است. مسائلی که به هر حال باید رییس‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور به آن پاسخ دهد، پاسخ‌هایی که باید روشن، شفاف، دقیق و مبتنی بر برنامه و عمل باشد. تعدد مشکلات و مسائل آنقدر زیاد است که طبعا یک برنامه یک ساعته و در یک مصاحبه چالشی امکان طرح همه آن وجود نخواهد داشت. 

وی افزود: به هر روی انتخاب موضوعات از سوی مجری برنامه بوده و قطعا مشاوران ایشان هم در جریان طراحی سوالات قرار گرفتند و بدون هماهنگی نبوده است. باید به این نکته توجه داشت که گرچه همه دغدغه‌ها مطرح نشد اما پاسخ‌های روحانی صادقانه، شفاف و معطوف به اقدامات و نظرات اجرایی دولت و تعهدات رییس‌جمهوری بود. این فعال اصلاح طلب ادامه داد: رییس‌جمهوری در خلال مصاحبه وعده‌ای غیرعملیاتی و ناشدنی نداد و حساب شده و مبتنی بر برنامه و توانایی واقعی دولت و توجه به محدودیت‌ها و امکانات آن پاسخ داد. از همین روی بر این باورم که چنین مصاحبه‌هایی باید تکرار شود تا مابقی دغدغه‌ها و سوالات هم پاسخ داده‌‌شود.

وی ادامه داد: طبعا اگر بخواهیم دغدغه‌های سیاسی موجود در جامعه را از نظر درجه اهمیت بررسی کنیم بیش از اینکه برای مخاطب سوال در مورد عکس روحانی در کرمانشاه و ماشین ضدگلوله و... مهم باشد انتظار می‌رفت مجری سر اصل مطلب برود. اصلی‌ترین مطلبی که در هفته‌های اخیر به عنوان چالش و بحران موجود اعتراضات اجتماعی در دی ماه گذشته بود. اتفاقاتی که مدتی کشور را در هاله‌ای از ناامنی و بحران فروبرد. 

این فعال سیاسی گفت: در این گفت‌وگو به صورت صریح به این موضوعات اشاره‌ای نشد. مردم انتظار داشتند تا در مورد اتفاقات اخیر سوالات شفاف‌تری پرسیده و پاسخ داده شود. البته طرح موضوعاتی همچون فضای اقتصای کشور، بحث موسسات مالی و اعتباری، کسری بودجه، نرخ ارز و احتمال در رفتن فنر تورم، سطوح قیمت‌‌ها به صورت تلویحی به عوامل ایجاد این اعتراضات پرداخت و موضوعات مطرح شده بی‌ارتباط با این موضوعات نبود اما انتظار می‌رفت که رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی به گسل‌های ایجاد شده پس از این اعتراضات اشاره کند. باید مشخص می‌شد که روحانی و مجموعه دولت این بحران را چگونه ارزیابی کرده‌اند و چگونه و تا چه سطحی برای آن تجهیز شدند.

وی اظهار داشت: اما اوج این گفت‌وگو و نکته کلیدی مطرح شده در آن به لحاظ سیاسی بیان این نکته بود که دست دولت در جیب ملت است. هر هزینه‌ای که در این مملکت انجام می‌شود چه با برنامه و چه فوق‌العاده و ناشی از بحران و حتی برای آسیب‌های اجتماعی و... از جیب ملت هزینه می‌شود و اگر کسی در کسوت رییس‌جمهوری به صراحت اعلام می‌کند که ما کارگزار ملت هستیم و ملت بیت المال و دارایی‌های عمومی را به امانت در اختیار دولت گذاشته اعتراف مهمی است که نشان از نگاه محوری مهمی در رابطه دولت و ملت است. اگر همه مسوولان و در همه سطوح حاکمیت به این نگاه باور داشته باشند و به الزامات این نگاه پایبند باشند خیلی چیزها تغییر می‌کند.

شریعتی افزود: اصلاح‌طلبان برای این معنا تلاش بسیاری کردند. اساسا محوریت شعارهای اصلاحات همین موضوع شفافیت و پاسخگویی بوده و همیشه جز مطالبات اصلاح‌طلبانه بوده است. شاه بیت این گفت‌وگو باید همان بخشی باشد که روحانی تاکید کرد اگر بخواهیم به بحران‌های اجتماعی ناشی از تخلف برخی زیاده خواهان و سودجویان که در غالب موسات مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند توجه کنیم از جیب ملت هزینه کرده‌ایم. این نگاه و پاسخی عمیق به ارتباط دولت و ملت است. 

آیت الله عباس کعبی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در رشته توئیتی نوشت: ‌آقای رئیس جمهور اگر می‌خواهد مشکل ریزگردهای خوزستان را حل کند در اقدام اول بهتر است آقای کلانتری را عزل کند‌. ‌فردی که ایشان برای حل مشکل ریزگردها به استان خوزستان فرستاده‌اند خود یکی از عوامل مشکل است.‌ ایشان به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفته بود شما آب زیاد دارید.

وی افزود: جالب است که همین آقای کلانتری به استان خوزستان آمده و در اولین موضع گیری، عامل خارجی را عمده عامل بحران ریزگردها دانسته و سیاست‌های غلط انتقال آب رودخانه های استان خوزستان و اقدامات غلط و بی‌تدبیری ها را نادیده گرفته است. ‌این در حالی است که خود ایشان پیش از این گفته بود «ریزگردهای پاییزه و زمستانه‌ای که در کشور داریم عمدتا منشأش داخلی است».

‌کعبی اضافه کرد: ‌فردی که تا این حد دچار تناقض گویی است و نظر غیرکارشناسی می‌دهد صلاحیت مدیریت سازمان مهم محیط زیست را ندارد.

وی ادامه داد: ‌تعطیلی پی در پی مدارس، بیماری‌های تنفسی ناشی از گرد و خاک، تاثیر مضاعف در رکود اقتصادی، شتاب در پدیده مهاجرت به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور و افزایش نارضایتی عمومی مردم شهید پرور استان خوزستان مشکلاتی نیستند که بتوان نادیده گرفت به راحتی از آن‌ها عبور کرد. ‌نخلستان‌ها مُردند‌ و از بین رفتند. بی آبی کشاورری را نابود کرده است. ‌ولی در این سیزده سال دولت‌مردان فقط وعده می‌دهند و احیانا سرکشی می کنند.پدیده ریزگردها نه با سرکشی و نه با وعده دادن حل نمی شود.

همچنین علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در واکنش به برنامه تلویزیونی رئیس جمهور روی کانال تلگرامی خود نوشت: مصاحبه امشب رئیس جمهور گرچه تاحدی در فرم و فریم متفاوت بود اما در محتوای مطالب حرف جدیدش هوشمندی دکتر روحانی بود.

وی افزود: زمانی چنین گفت وگوهایی را می شود پربار ارزیابی کرد که اقلا بر دو میلیون بیننده و پنجاه نماینده مجلس تأثیر مستقیم داشته باشد.. گویا قرار بر این بوده است که گفتگو اصلا وارد مقوله سیاسی اعم از داخلی و خارجی نشود و زاویه توئیتر و فیلتر هم تعریضی کنایی بود و نه سوالی اصلی.

رحیمی اضافه کرد: پرداختن به وضعیت نرخ ارز و هوای خوزستان و تاحدی حادثه سانچی موضوعات روز بودند که در سوال ها به چشم می آمد. امیدواریم تیم رسانه ای دولت و نیز سیمای ملی هر دو در عمل، د رستی رویکرد و واقع نگری بیشتری نسبت به ظرفیت و تأثیر چنین گفت و گوهایی از خود نشان دهند.

حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در توئیتی بلافاصله پس از پایان گفت و گو نوشت: سلام اگرچه در اثر کوتاه شدن زمان گفت وگو بسیاری از سوالات مجال طرح نیافت ولی بر خود لازم می دانم ضمن تشکر از کسانی که این مسیر را برای انتقال پیام خود به ریاست جمهوری انتخاب کردند عرض کنم کلیات سوالات به اطلاع ایشان رسیده است و جدول تفصیلی هم به اطلاع ایشان و همگان خواهد رسید.

وی در توئیت دیگری که مربوط به ساعاتی پیش است افزود: تلاش می شود که ریاست جمهور - نه فقط روحانی - وارد سطح جدیدی از قرار گرفتن در قاب تلویزیون شود. مصاحبه خبرنگار می خواهد نه فقط مجری! اگر برنامه زنده است باید تعاملی تر باشد. نزدیک شدن به استانداردهای گفت وگویی و استفاده از فناوری های تعاملی در برنامه های آتی دنبال خواهد شد.

محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب هم گفت: مردم توقع بیشتری از سخنان رئیس‌جمهور داشتند، آنان منتظر بودند به برخی از مسائل عینی جامعه و به پرسش‌هایی که در ذهنشان بود پاسخ داده شود. باید در این سخنرانی مشخص می‌شد ناآرامی‌های اخیر منشاء داخلی و یا خارجی داشت؟ این ناآرامی‌ها ابتدا توسط چه کسانی و از کدام شهر آغاز شد و بعد دردست جریان‌های دیگر افتاد؟ توقع داشتیم که آقای روحانی این‌ها را توضیح دهند

رضا رشیدپور نیز درباره گفت وگوی شب گذشته‌اش با رییس جمهور در برنامه حالا خورشید ضمن تشکر از نقدهای مردم به مصاحبه شب گذشته با رییس جمهوری در واکنش به این نقدها گفت: زمان برنامه باید طولانی تر می بود چرا که بخش مهمی از پرسش ها باقی ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.