دکتر هادی انصاری عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی گفت: اگر بزرگانی چون بوعلی سینا و رازی در تاریخ طب ایران و اسلام شهره شدند، دلیلش این بود که آنها بیمار و بیماری را از منظر حکمت و نه تجارت ونه کسب و کار می نگریستند.

وی با بیان این مطلب افزود: این بزرگان با این دیدگاه به طب و به داروسازی می نگریستند. از این جهت بود که خداوند بر طبق وعده خویش در قرآن، در دست آنان، در نگاه آنها و در فکر آنها، برکت و خیر فراوان را نهاده بود.

انصاری خاطرنشان کرد: ما حتی در دوران اخیر هم پزشکان حکمت سالاری همچون مرحوم دکتر محمد قریب و مرحوم دکتر سامی و جز اینها را در کشورمان داشتیم و هنوز هم پزشکانی وجود دارند که نگاهشان، در این راستا مبتنی بر حکمت و نه کسب وکار است.

انصاری گفت: اما طبیعتا، طب هنگامی که صورت تجاری و کسب به خود می گیرد، پرواضح است از معنا، تهی می شود و از حکمت فاصله می گیرد و آن هنگام است که یک علم بسیار پیچیده ای می شود که در هر وجهش احتمال خطا فراوان است. هم در تشخیص بیماری و هم در انتخابش و هم در پایش آن تاثیر می گذارد.

دکتر هادی انصاری در ادامه سخنان خود ، چنین افزود : پزشکان از ویژگی خاصی بهره مندند که بدون تردید هیچیک از اقشار جامعه ، حتی روحانیون که آنهم به علت جایگاه پیشه وتخصص آنان است ، از آن برخوردار نمی باشند. فرموده معصوم ، پزشکان وعلم پزشکی را در کنار علم ادیان قرار داده است که این خود اشاره به جایگاه ویژه این طبقه می باشد.  از این رو پزشک در کنار انجام وظیفه اصلی خود که همانا درمان بیماران می باشد ، می تواند با عنوان یک آیه از قران ویا روایتی از اهل بیت ع ، تاثیر گسترده ای را در بیماران ومراجعین به خود داشته باشد.  روابط بسیار نزدیک پزشک وبیمار ، که برآمده از حرفه او می باشد ، گاه این دو را آنچنان به هم نزدیک می سازد ، که حتی یک روحانی وجز اینها نمی توانند ، این نزدیکی را بوجود آورند ، سخن من این است

که جامعه پزشکی ، باید از این توانمندیهای گسترده ای که در اختیار پزشکان قرار دارد ، کمال بهره برداری را کرده وعلاوه بر داشتن نقش یک درمانگر ، از تاثیر گذاری خود در راستای راهنماییهای اخلاقی ومذهبی وجز اینها بهره برده وهمچون بوعلی سینا ها ورازی ها ودکتر قریب ها ، علاوه بر چهره علمی برجسته ، نقش حکیم وراهنما ومشاور را نیز در ستیر نیازمندیهای مردم در جنبه های مذهبی را عهده دار باشند ، چرا که تاثیر گسترده ای را در این راستا داشته ودارند.

وی در این زمینه به مثال های عملی وروشنی در میزان تاثیر گذاری پزشکان بر بیماران ، ودیگر آحاد مردم اشاره نمود.

گفتمی است که در این همایش دو روزه ، چهره های علمی حوزوی ، دانشگاهی ، روسای بیمارستانها ، پزشکان وصاحبنظران وقاریان بین المللی ایرانی ، حضور داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.