در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید درباره سیاست خارجی آمریکا منتشر شد، بر اساس استراتژی دولت ترامپ امکانات لازم در اختیار فرماندهان آمریکایی قرار گرفته تا به بهانه حمله به مراکز امن تروریستی در افغانستان و پاکستان، این کشورها را هدف حملات خود قرار دهند.

بر اساس اسناد منتشر شده، مبارزه با تفکر افراطی و گروه‌های تروریستی که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کنند در صدر اولویت دولت ترامپ قرار دارد.

مقامات افغان و آمریکایی، پاکستان را به حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم می‌کنند و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اخیرا برخی از مراکز شبکه حقانی در خاک پاکستان را نیز هدف قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی به روزنامه «نیشن» گفته است که آمریکا با چشم‌پوشی از اعتراض اسلام‌آباد نسبت به حملات هواپیماهای بدون سرنشین، مراکز امن تروریستی در این کشور را هدف قرار خواهد داد.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است تا زمانی که اسلام‌آباد رضایت واشنگتن را در عدم تفکیک گروه‌های تروریستی کسب نکند، حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خاک پاکستان ادامه خواهد یافت.

با این حال، این نخستین باری است که دولت آمریکا به طور رسمی به فرماندهان آمریکایی در افغانستان اجازه داده تا در بیرون از مرزهای این کشور نیز عملیات انجام دهند.

با در نظر داشتن اسناد منتشر شده از سوی کاخ سفید احتمالا حملات هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان و پاکستان افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین از بزرگترین عوامل تلفات غیرنظامیان افغان در این کشور محسوب می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.