«ترزا می» که در چین به سر می‌برد روز گذشته در اظهاراتی گفت: آن دسته از شهروندان اروپایی که در حد فاصله زمانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۱۹ تا پایان دوره ساله انتقالی وارد این کشور می‌شوند، از حقوق مشابه آن‌هایی که پیش از مارس ۲۰۱۹ وارد انگلیس می شوند، برخوردار نخواهند شد.

روزنامه گاردین نوشت : فعالان اروپایی که از حقوق شهروندان انگلیسی ساکن اروپا دفاع می‌کنند می‌گویند نخست‌وزیر انگلیس از تبعات منفی اجرای این طرح و تاثیرات متقابلی که می‌تواند بر زندگی ۱.۲ میلیون انگلیسی ساکن اروپا داشته باشد آگاه نیست. 

این نشریه انگلیسی به نقل از «دبرا ویلیامز» رئیس کارزار تبلیغاتی برگزپتس در هلند نوشت: بسیاری از ما انگلیسی‌ها که در اروپا زندگی می‌کنیم از نوع برخورد ناپسندی که با شهروندان اروپایی در انگلیس می‌شود وحشت‌زده هستیم. ما در مجموع ۴ میلیون نفر هستیم که هیچ گناهی مرتکب نشده اما به‌واسطه برگزیت قربانی می‌شویم.

گاردین افزود: در همین حال شهروندان اروپایی ساکن انگلیس می‌گویند بدون ایجاد سازوکار نظارتی، وزارت کشور قادر نخواهد بود میان آن‌هایی که پیش از مارس سال ۲۰۱۹ و آن‌هایی که پس‌از این تاریخ واردشده‌اند، تفاوت قائل شود. ضمن آنکه بر اساس طرح ترزا می، آن‌هایی که پیش از تاریخ مارس ۲۰۱۹ از کشور خارج می‌شوند مشمول این طرح خواهند شد.

«ترزا می» پیشتر نیز طرحی را ارائه داده بود مبنی بر اینکه شهروندان اروپایی ساکن انگلیس که بیش از ۵ سال در این کشور زندگی کرده‌اند قادرند تا در چارچوب طرح جدید دولت از حقوق شهروند انگلیسی برخوردار شوند. 

بر اساس طرح یادشده که با انتقاد رهبران اروپایی روبه رو شد، به آن دسته از شهروندان اروپایی ساکن انگلیس که تاریخ مشخصی وارد این کشور شده‌اند، مجوز اقامت موسوم به «اروپایی‌های مقیم» اعطا خواهد شد که بر این اساس قادر خواهند بود تا به مزایای سیستم بهداشتی، آموزش و سایر امکانات شهروندی در انگلیس دسترسی یابند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده بیش از ۳ میلیون شهروند اروپایی در انگلیس ساکن هستند که در پی خروج این کشور از اتحادیه اروپا متأثر خواهند شد. سال گذشته میلادی وزارت کشور انگلیس به‌اشتباه نامه‌ای را برای این افراد ارسال کرده و خواستار اخراج آن‌ها در یک مهلت مشخصی شده بود. این وزارت خانه متعاقباً با ارسال نامه دیگری از بروز این اشتباه عذرخواهی کرد.

اکثر مردم انگلیس در همه‌پرسی ژوئن ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده و این کشور رسماً در ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. انگلیس همچنین برای مدت حدود دو سال (موسوم به دوره انتقالی) پس از خروج از اتحادیه اروپا از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت خواهد کرد اما هیچ نقشی از نهادهای تصمیم‌گیری اروپایی نخواهد داشت.

اروپایی ها اصرار دارند که حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس در دوره انتقالی مطابق با زمان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا رعایت شود اما طرفداران برگزیت با این مساله مخالفند.

دور دوم مذاکرات برگزیت در ماه مارس آینده، آغاز خواهد شد و دو طرف قرار است درباره آینده روابط ، به ویژه مسائل مرتبط با دوره انتقالی گفت وگو کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.