براساس این نظرسنجی اگر انتخابات فدرال کانادا همین فردا برگزار شود حزب لیبرال &#۳۹;جاستین ترودو&#۳۹; در مقابل حزب چپ گرای محافظه کار شکست خواهد خورد.

با توجه به نتایج این نظرسنجی در این انتخابات ، لیبرال ها ۳۵ درصد از آرا را بدست خواهند آورد که این مقدار پنج امتیاز کمتر از حزب محافظه کار کانادا خواهد بود.

در این نظرسنجی اعلام شده است: واکنش عمومی به سفر دو هفته پیش &#۳۹;جاستین ترودو&#۳۹; نخست وزیر کانادا به هند نشانگر مشکلی فزاینده و روبه رشد است.

&#۳۹;دارل بریکر&#۳۹; رئیس بخش امور عمومی آژانس &#۳۹;ایپسوس&#۳۹; که این نظرسنجی را انجام داده است گفت: تغییر چشمگیر در افکارعمومی نسبت به &#۳۹;ترودو&#۳۹; و حزب او به وجود آمده است. سفر اخیر نخست وزیر کانادا به هند علت اصلی این تغییر است.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که ۴۰ درصد از کانادایی ها معتقدند سفر ترودو به هند بر روابط کانادا و دهلی نو تاثیر منفی داشته است. این درحالی است که تنها ۱۶ نفر از افراد شرکت کننده در نظرسنجی نسبت به نتایج این سفر ابراز نظر مثبت کرده اند.

بریکر افزود: این اولین بار است که لیبرال ها پیش از انتخابات در یک نظرسنجی از رقبای خود امتیاز کمتری دریافت کرده اند. در دو سال گذشته لیبرال ها با اختلاف حداقل ۴ تا ۵ امتیاز در مقابل نزدیک ترین رقیب خود به پیروزی می رسیدند.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که ۵۴ درصد از افراد شرکت کننده از عملکرد دولت کانادا ناراضی هستند.

نظرسنجی آژانس &#۳۹;ایپسوس&#۳۹; در تاریخ های ۲۶ ماه فوریه تا ۱ ماه مارس انجام شده و در آن یک هزار و یک کانادایی شرکت کردند.

سفر هشت روزه نخست وزیر کانادا در تاریخ ۱۷ ماه فوریه (۲۸ بهمن) آغاز شد.

مساله حمایت کانادا از جدایی طلبان سیک که خواهان تشکیل کشوری مستقل به نام خالستان هستند روابط هند و کانادا را وارد تنش کرده است به طوری که نارندرا مودی نخست وزیر هند به مناسبت ورود جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به این کشور هیچ پیام خوشامدگویی منتشر نکرد.

مودی همچنین نخست وزیر کانادا را در سفر به گجرات که محل تولدش محسوب می شود همراهی نکرد.

براساس گزارش های منتشرشده دهلی نو از موضع نرم کانادا در مقابل سیک های افراطی که فعالیت های خود را در سال های اخیر در کانادا افزایش داده اند ؛ ناراضی است.

هند سال گذشته به حضور &#۳۹;ترودو&#۳۹; نخست وزیر کانادا در مراسم روز خالسا با میزبانی جدایی طلبان سیک اعتراض کرده بود.

کانادا در اوایل ماه آوریل سال گذشته، قطعنامه &#۳۹;نسل کشی&#۳۹; هند در جریان شورش های ضد سیک در سال ۱۹۸۴ را به تصویب رساند.

هند به این قطعنامه اعتراض شدید کرد و آن را نتیجه درک محدود از قانون اساسی، جامعه، اخلاق، حکومت قانون و روند قضایی هند دانست.

جنبش خالستان، توسط سیک هایی ایجاد شده است که خواهان ایجاد کشوری مستقل می باشند. مبارزات اعضای این گروه، به وقوع درگیری های خشونت آمیز در هند در سال های ۱۹۸۰ منجر شد.

مقامات دولتی هند، خالستانی ها را افراط گرا و مسوول بمب گذاری در هواپیمای ایرایندیا در سال ۱۹۸۵ می دانند. در این بمب گذاری ۳۲۹ نفر کشته شدند.

دولت هند پس از این بمب گذاری اقدام به سرکوب شاخه های خشن این جنبش کرده است و همچنین نسبت به فعالیت آزادانه جدایی طلبان خالیستانی در کانادا هشدار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.