علی‌اصغر مونسان در حاشیه افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی درباره اینکه برخی فروشگاه‌ها محصولات چینی در آستانه عید نوروز عرضه می‌کنند، بیان کرد: نمی‌دانم مجوز این فروشگاه‌ها از کجا صادر می‌شود اما ما درخواست کردیم در این زمینه محدودیت ایجاد شود زیرا واردات صنایع دستی به کشوری که جزو سومین کشور دنیا در این حوزه محسوب می‌شود، درست نیست.

او ابراز امیدواری کرد: متولیان امر این موضوع را محدود کنند و تعرفه واردات بالا برود و شاهد ورود صنایع دستی چینی به کشورمان نباشیم. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا واردات محدود شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره بیمه هنرمندان و صنعت‌گران اعلام کرد: سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر و با توجه به قانون طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی باید آن را اجرا کند.

مونسان همچنین با توجه به اینکه نمایشگاه صنایع دستی همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایری افتتاح شده است و اینکه روستاها در صنایع دستی و این هنرصنعت چه نقشی در چرخه اقتصادی کشور دارند، توضیح داد: نمایشگاه خوبی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در روستاها داریم و معتقدیم روستاهای ما کانون تولید هستند. از گذشته هم همین طور بوده است. اگرچه شاید برخی اوقات به آن‌ها بی‌توجهی شده است. دولت نیز توجه ویژه‌ای به اشتغال در روستاها دارد و کسب و کارهای کوچکی در روستاها شکل گرفته که جلوی مهاجرت روستا به شهر گرفته شود.

او اضافه کرد: با فعالیت‌هایی که در حوزه صنایع دستی و گردشگری در کشور انجام می‌شود خوشحالیم که بگوییم مهاجرت معکوس شکل گرفته و عمده جوانان تحصیلکرده کسب و کارهای کوچک را راه‌اندازی کرده‌اند. سال گذشته در حوزه صنایع دستی حدود ۲۴۰ میلیون دلار صادرات داشتیم. همچنین حدود ۲۵۰ میلیون دلار صادرات چمدانی داشته‌ایم که شاید در آمار گمرک ثبت نشود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه عددی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار صادرات عدد قابل توجهی است، گفت: علاوه بر این ۲۰۰۰ میلیارد تومان گردش و فروش صنایع دستی در داخل کشور را داشته‌ایم. عمده این فعالیت‌ها به روستاها و عشایر و شهرهای کوچک برمی‌گردد که باعث اشتغال‌زایی شده است. همچنین جوانان تحصیلکرده ما به حوزه صنایع دستی، طرح‌ها و برندهای جدید و بازاریابی روی آورده‌اند.

مونسان اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال شاهد رشد ۶۴ درصدی صادرات بودیم و حدود ۳۲ درصد رشد فروش داخلی داشتیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال عدد ۳۰۰ میلیون دلار را رد کنیم.

او همچنین بیان کرد: نقش مهم گردشگری و صنایع دستی در کشور نشان می‌دهد که می‌تواند به اقتصاد و تولید کشور ما کمک کند و موضوعات اجتماعی را سروسامان دهد تا شاهد توزیع یکنواخت ثروت در کشور باشیم.

بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با ۱۹۰ غرفه از ۳۱ استان از امروز ۱۵اسفندماه تا ۱۸ اسفندماه در سالن ۵ و ۱۳ نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.