ظاهراً «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا آخرین هفته‌های خود را در کاخ سفید طی می‌کند. این رویداد هم‌راستا با تلاش‌های قدیمی‌ترین سازمان صهیونیستی آمریکا است که تمام انرژی خود را صرف خلع مک مستر از قدرت کرده است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش کرد، گروه موسوم به «سازمان صهیونیستی آمریکا» پاییز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ژنرال مک مستر نباید در جایگاه فعلی خود که در آن می‌تواند سیاست‌های ترامپ را در قبال ایران، اسرائیل و مبارزه با "تروریسم اسلام افراطی" تضعیف کند، باقی بماند».

در این بیاینه آمده بود که این سازمان صهیونیستی «از ترامپ می‌خواهد که ژنرال مک مستر را از جایگاه فعلی بردارد و پست دیگری به وی واگذار کند».

پایگاه «مینت پرس نیوز» روز ۶ مارس (۱۵ اسفندماه) گزارش کرد که تلاش‌های این سازمان «برای حذف مک مستر از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بعد از حمایت‌های "شلدون ادلسون" (سرمایه‌گذار یهودی آمریکایی نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از ترامپ حمایت کرد) ، دستاوردهای قابل توجهی به دست آورده است».

«ویتنی وب» از خبرنگاران پایگاه مینت پرس نیوز در مصاحبه روز چهارشنبه با رادیو اسپوتنیک گفت: «ان بی سی همین چند مدت پیش گزارش کرد که مک مستر احتمالاً ظریف یک ماه اخراج می‌شود و اینکه "جان کلی" (رئیس دفتر ترامپ) و "جیمز متیس" (وزیر دفاع آمریکا) این مسئله را هماهنگ کرده‌اند. بنا بر گزارش ان بی سی و سی ان ان و رسانه‌های جریان اصلی دلیل این مسئله به مشکل شخصی وی با ترامپ مربوط می‌شود».

طبق این گزارش، مک مستر یک بار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را یک «احمق» خوانده است.

وب با اینحال تصریح کرد:‌ «با اینحال، مسئله‌ای که از آن چشم‌پوشی شده، تلاش‌های واقعاً شدید سازمان صهیونیستی آمریکا است که بخشی از بودجه آن توسط شلدون ادلسون، میلیاردر صهیونیستی جمهوری‌خواه که کنترل زیادی بر حزب جمهوری‌خواه دارد، تأمین می‌شود».

وب تصریح کرد: «در وهله اول، ادلسون تلاش کرد تا از سازمان صهیونیستی آمریکا (ZOA) فاصله بگیرد اما سپس با "صفرا کاتس" مدیر اوراکل، یک شرکت بزرگ فناوری که پیمانکار دولتی هم هست، وارد گفت‌وگو شد».

وی ادامه داد: «در یک ایمیل فاش شده، کاتس، یکسری شفاف‌سازی‌هایی درباره مک مستر کرد و سپس ادلسون این تصمیم را گرفت: «من به سازمان صهیونیستی آمریکا ایمیل می‌زنم و از تلاش‌های شما برای حذف مک مستر حمایت می‌کنم».

بنا به گزارش سی ان ان، کاتس در میان آن دسته از گزینه‌هایی است که برای جایگزینی مک مستر بعنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تحت بررسی است.

«شلدون ادلسون» معروف، مالک کازینوهای زنجیره‌ای و حامی مالی حزب «لیکود» اسرائیل، همان کسی است که در سال ۲۰۱۳ گفت آمریکا باید برای هشدار دادن به تهران، در یکی از بیابان‌های ایران یک بمب اتم پرتاب کند و بگوید: «ببینید، بعدیش ممکن است بیافتد وسط تهران.»

در ماه می سال ۲۰۱۶، وقتی رقابت‌های انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا هنوز در جریان بود، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که ادلسون در یک محفل خصوصی به ترامپ گفته اگر متعهد به حمایت از اسرائیل باشد، حاضر است ۱۰۰ میلیون دلار به کارزار تبلیغاتی‌اش کمک کند؛ رقمی که پیش از این ادلسون به هیچ نامزدی کمک نکرده بود. او نهایتا دستکم ۳۰ میلیون دلار به ترامپ کمک کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.