در حالی که عربستان سعودی طی دو سال اخیر تلاش‌ها و لابی‌های زیادی برای مقابله با هرگونه شکایتی در ارتباط با قانون جاستا و حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام داده است، یک قاضی آمریکایی حکمی علیه ریاض صادر کرد.

قانون موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» (موسوم به جاستا) مهرماه سال 1395 به دنبال تصویب در کنگره آمریکا، راه را برای شکایت خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر باز کرد.

خانواده یکی از قربانیان 11 سپتامبر، دو روز بعد از قانونی شدن شکایت از دولت عربستان به دلیل نقش‌آفرینی در این حادثه، ریاض را تحت تعقیب قضایی قرار داده بود (جزئیات بیشتر).

جاستا به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا، مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

در حالی که در متن قانون اشاره‌ای به «حملات ۱۱ سپتامبر» یا دولت عربستان سعودی نشده، هدف اصلی قانونگذاران آمریکایی از ارائه آن، فراهم کردن امکان تعقیب قضایی مقام‌های عربستانی دخیل در این حملات است.

به گزارش رویترز،  حالا یک قاضی در منهتن با تلاش و درخواست عربستان سعودی برای کنار زدن شکایت‌ها از ریاض درباره اینکه به طراحی برای حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کمک کرده را رد کرده و بر لزوم تداوم پیگیری حقوقی درباره این شکایت‌ها به منظور دادن غرامت به خانواده‌ها تاکید کرد.

قاضی «جورج دنیلز» البته ادعاها مطرح شده علیه دو بانک عربستان سعودی و یک شرکت راهسازی در این کشور مبنی بر حمایت آنها از القاعده و اسامه بن لادن در حملات ۱۱ سپتامبر را رد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.