عشقی در این گفت وگو تاکید کرد که عربستان مایل است نقش میانجی برای از سرگیری گفت وگوهای صلح با اسراییل را بازی کند تا دیدگاه ها برای انجام برخی تغییرات جغرافیایی، موضوع قدس و پناهندگان فلسطینی نزدیک تر شود. 

اشاره انور عشقی به طرح موسوم به معامله بزرگ قرن است که بر اساس آن بخش وسیعی از حقوق مردم فلسطین در اختیار نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

انور عشقی گفت: نشست سران اتحادیه عرب که قرار است اواسط ماه میلادی جاری (آوریل) در عربستان برگزار شود فرصت خوبی برای ازسرگیری مذاکرات است.

وی اظهار امیدواری کرد علاوه بر عربستان، آمریکا، مصر و اردن هم نقش مهمی برای از سرگیری مذاکرات بازی کنند.

این سخنان پس از آن ایراد می شود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دوشنبه گذشته در گفت وگو با مجله آمریکایی آتلانتیک از حق رژیم صهیونیستی برای اشغال سرزمین های فلسطینیان حمایت کرد.

اگرچه طی سال های گذشته شماری از سران سازش کار عرب به طور تلویحی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته بودند اما شناسایی این رژیم به صورت علنی و دفاع از حق آنان برای داشتن سرزمین همواره خط قرمز آنان بود و تاکنون هیچ کس به این صراحت به آن اشاره نکرده بود.

بن سلمان با این سخنان روابط ریاض و تل آویو که سال ها مخفی بود را علنی کرد و با حجم وسیعی از انتقادها در میان کشورهای اسلامی و عربی مواجه شد. در مقابل مقامات رژیم اشغالگر قدس از این مواضع حمایت کردند.

عربستان سعودی در اقدام دیگری از درخواست برای تشکیل نشست فوق العاده سران عرب برای بررسی موضوع حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینیان در روز زمین که تاکنون بیش از ۱۹ شهید و ۱۵۰۰ زخمی بر جای گذاشته است، جلوگیری کرد.

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی ( حماس ) امروز وعده داد این تظاهرات با وجود اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

معامله قرن، طرح جدیدی ازسوی آمریکا برای سازش فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی است که بسیاری از حقوق ملت فلسطین را نادیده می گیرد و گفته می شود این طرح با همکاری و موافقت برخی کشورهای عربی تهیه شده است.

در این طرح، قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته می شود و شهر دیگری که کیلومترها دورتر از قدس قرار دارد به عنوان پایتخت فلسطین معرفی می شود.

در طرح معامله قرن، فلسطین بدون نیروی نظامی است و گذرگاه های آن به طور مشترک با اسرائیل اداره می شود.

۱۰ تا ۱۵ درصد از مناطق سکونت فلسطینیان در کرانه باختری به اسراییل واگذار می شود، گذرگاه های میان کرانه باختری و نوار غزه و تامین امنیت و کنترل آب های سرزمینی و حریم هوایی فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.