در ادامه این گفت وگو آمده است: پس از حدود ۲ ماه از مطرح شدن بحث استعفای شهردار تهران و گمانه‌زنی‌های متفاوت پیرامون ‌بودن یا نبودن محمدعلی نجفی، عاقبت با پیگیری‌های مستمر اعضای شورای شهر تهران و پافشاری چهره‌های اصلاح‌طلب آقای نجفی متقاعد شد تا همچنان به‌عنوان شهردار کلانشهر تهران سکاندار مدیریت این شهر باشد. هرچند که این برخلاف میل جریان دلواپس است که در این مدت از هیچ‌ فشاری علیه شهردار تهران فروگذار نکرد اما بدون شک ادامه روند شفاف‌سازی توسط شهردار در آینده مسائل زیادی را از پشت‌پرده جریان‌سازی‌های اخیر آشکار خواهد کرد. 

 

به گزارش نامه نیوز اعضای شورای شهر که با رأی مردم به این نهاد رسیده بودند هم تلاش زیادی برای منصرف‌کردن نجفی از نگارش استعفا داشتند که در این مسیر موفق بودند چرا که شهردار تهران از این فرصت برای بیان چیزی بهره برد که در جایگاه شهردار نمی‌توانست بیان کند و اعضای شورا هم بار دیگر نشان دادند پشتیبان نجفی هستند. پیرامون رأی شورای شهر به بقای نجفی در شهرداری و چالش‌های این نهاد شهری، «آرمان» با سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

 

**به‌نظر شما چگونه به‌رغم تلاش‌ها و جریان‌سازی‌های فراوان جریان دلواپس موفق نشد آقای نجفی را وادار به استعفا کند؟

از ابتدا هم مشخص بود استعفای شهردار تهران تحت تاثیر عواملی قرار داشت که تنها هدفش کناره‌گیری آقای نجفی از شهرداری تهران بود. اما در مقابل آقای نجفی توانست از فرصت استعفا در جهت آگاه‌سازی شهروندان از برخی مسائل و موانعی که در راه مبارزه با فساد و رانت‌خواری در شهرداری با آن مواجه بودند استفاده نماید. این فرصتی بود که برخلاف انتظار دلواپسان به وجود آمد تا مردم با برخی حقایق موجود در سازمان شهرداری و موانع پیش روی شهردار در مبارزه با فساد آگاه شوند و نسبت به این قضیه حساسیت نشان دهند. 

 

امروز بیشتر شهروندانی که احساس مسئولیت شهروندی دارند با مسائل و مشکلات موجود در مدیریت شهری آشنا شده‌اند و یکی از مطالبات اصلی آنان رفع این موانع و مفاسد است. آقای نجفی نیز تا به امروز به خوبی توانسته است پاسخ اعتماد مردم را به لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران بدهد و همچنان پیگیر مطالبات شهروندان باشد. او توانست از چالشی که برایش ایجاد کردند این فرصت را بسازد که حقایق را با شهروندان به‌عنوان صاحبان حقیقی شهر در میان بگذارد.

 

**جلسه روز گذشته شورای شهر تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران یک جلسه فنی و تخصصی بود و در آن بسیاری از موانع و چالش‌های پیش روی شهر تهران در صحن علنی شورا مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. می‌توان اینطور بیان کرد که جلسه روز گذشته شورای شهر تهران به مراتب بسیار چالشی‌تر و تخصصی‌تر از جلسه‌ای بود که سال گذشته برای انتخاب آقای نجفی و رأی اعتماد جهت تصدی شهرداری تهران برگزار شد. در جلسه روز گذشته بسیاری از مسائل موجود در شهرداری و مشکلات به‌طور صریح مطرح شد و این گامی مثبت در مدیریت شهری است که مدیران شهری، شهروندان را از مسائل موجود در شهر خود به‌طور شفاف آگاه سازند.

 

**ارزیابی شما از رأی‌گیری روز گذشته شورای شهر تهران در خصوص ادامه حضور آقای نجفی در ساختمان بهشت چگونه است؟

شورای شهر با رأی قاطع خود به شهردار تهران حمایت این شورا را از خدمات و روند مدیریتی آقای نجفی اعلام داشت و لازم به ذکر است که این‌بار آقای نجفی با ۲۱ رأی به‌عنوان شهردار انتخاب نمی‌شود بلکه با ۱۶+۲۱ رأی به‌عنوان شهردار به کار خود ادامه خواهد داد و مسئولیتی سنگین‌تر از گذشته بر عهده خواهد داشت و باید از این ۳۷ رأی اعتماد به خوبی حراست کند و با تمام قدرت روند ضد فسادی را که در سازمان شهرداری آغاز نموده بود، دنبال کند تا ذیل برنامه سوم که در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران در حال تبیین است مجموعه آقای نجفی و معاونانشان بتوانند به بهترین وجه ممکن به شهروندان تهران خدمت‌رسانی کنند و ما شاهد رشد و شکوفایی شهر تهران در سال جدید باشیم.

 

**آیا شهردار تهران با توجه به چالش‌های پیش رو، همچون گذشته روند شفاف‌سازی در سازمان شهرداری را ادامه خواهد داد؟

بله؛ امروز نیز قرار است بحث شفاف‌سازی که آقای نجفی خود آغازگر این مبحث بودند با راه‌اندازی سایت قراردادهای شهرداری اجرایی گردد تا دیگر همچون گذشته شاهد معاملات غیرشفاف و رانت‌خواری و ویژه‌خواری در شهرداری تهران نباشیم و شاهد ریشه کن شدن فساد گسترده و نهادینه شده در سازمان شهرداری باشیم. این یک گام موثر در مبارزه با فساد است که همه شهروندان از روند جاری در شهرداری تهران آگاهی داشته باشند و امیدواریم به‌زودی سازمان شهرداری را به‌عنوان یک سازمان شفاف و پاک به مردم و شهروندان معرفی کنیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.