روزنامه صهیونیستی هاآرتس اولین سناریوی پیش روی آمریکا را "حمله محدود به سوریه برای مجازات کردن این کشور نظیر حمله‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گذشته انجام داد،" دانست.

اما این روزنامه در عین حال افزود: محدود بودن حمله نمی‌تواند تغییری در مسیر جنگ ایجاد کند. حمله نظامی محدود در گذشته به دو دلیل شکست خورد. نخست اینکه سبب تغییر شیوه و رفتار بشار اسد رئیس جمهور سوریه نشد که به تداوم حکومت خود اهتمام زیادی می‌روزد و دوم اینکه، همپیمان بشار اسد نظیر روسیه و ایران می‌توانند ضرر و زیان‌های ناشی از این حمله محدود را جبران کنند؛ به گونه‌ای که اگر واشنگتن به عنوان مثال یک باند فرود هواپیما را بمباران کنند؛ پیمانکاران روس باند دیگری خواهند ساخت".

این روزنامه افزود: سناریوی دوم، انجام یک سری عملیات و فعالیت‌ها برای دشوار کردن شرایط برای رئیس جمهور سوریه است. از جمله این فعالیت‌ها، مسلح کردن مخالفان بشار اسد برای فشار بر وی به منظور تن دادن به خواسته‌های آمریکا است. شاهد بودیم که دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا مخالفان بشار اسد را به موشک‌های ضد تانک مجهز کرد که استفاده از آن علیه ارتش سوریه بسیار موثر بود اما مشکل این است که ایران و روسیه می‌توانند بشار اسد را به ابزارها و سیستم‌هایی مجهز کنند که با سلاح‌های آمریکایی مقابله و چه بسا بر آنها غلبه کند. روسیه و ایران عملا در سوریه می‌توانند بیشتر از آمریکا کار کنند.

به نوشته این روزنامه، سومین سناریو این است که آمریکا به طور کامل در سوریه دخالت کند یا حملاتی را انجام دهد که تهدیدی برای موجودیت دولت سوریه باشد. این حملات می‌تواند به خطر فروپاشی دولت سوریه یا مقابله مستقیم آمریکا با روسیه منجر شود که قدرتی هسته‌ای است و توان تشدید سریع اوضاع در خاورمیانه و شرق اوروپا را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.