«مارک روبیو» و «تد کروز» به بیانیه ماه گذشته هیات اروپایی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام اشاره و نوشتند: مقام‌های دولت پیشین واشنگتن بارها از ارائه توضیحات عمومی به کنگره درخصوص تعهدات و محدودیت‌های ایجاد شده برای آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ طفره رفته‌اند.

قانونگذاران آمریکایی با یادآوری ضمیمه سوم برجام درخصوص همکاری های صلح آمیز هسته ای، خواستار اطلاعاتی درباره هرگونه طرح مشترک با ایران در این حوزه و تراکنش‌های مالی مرتبط با آن شده‌اند.

این نامه درست چند هفته پیش از موعد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای تصمیم‌گیری درخصوص برجام نگاشته شده است.

وی مطابق با قانون مصوب کنگره این کشور تا تاریخ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) فرصت دارد تا در رابطه با تداوم تعلیق تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری کند و این اقدام را منوط به تحقق خواسته های گزاف خود دانسته است.

مقام‌های آمریکایی از برنامه دفاع موشکی ایران، نحوه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اجرای برجام و نیز محدودیت‌های قابل انقضای این توافق، به عنوان سه موردی یاد می‌کنند که مورد انتقاد ترامپ قرار دارد.

در صورتی که آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، تهران گزینه‌های مختلفی از جمله تداوم غنی سازی همچون پیش از دوران توافق و یا ادامه اجرای آن با همکاری چین، روسیه و اروپا را در اختیار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.