اسپوتنیک گزارش داد، جیل اشتاین نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به تازگی مدعی شد ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای نیز به جهان دروغ گفته و هنوز برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد، واکنش نشان داد.

اشتاین با اشاره به پیامی در صفحه توئیتر خود تاکید کرد: ایران به تمامی معاهدات عمل کرده است و این اسرائیل است که به طور مخفیانه تسلیحات هسته‌ای تولید کرده است.

بنابراین گزارش، اگرچه به طور قوی گفته می‌شود که اسرائیل دارای زرادخانه هسته‌ای است، تل‌آویو تاکنون آن را به طور رسمی تایید نکرده است. ارزیابی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را در سالهای بین ۱۹۴۸ تا ۱۹۴۹ آغاز و اولین سلاح هسته‌ای قابل انتقال خود را در سال ۱۹۶۶ ایجاد کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تل‌آویو حدود ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

بنیامین نتانیاهو در ۳۰ آوریل در یک سخنرانی زنده که از تلویزیون پخش شد، ادعا کرد که اطلاعات اسرائیل بیش از ۱۰۰ هزار فایل جمع‌آوری کرده که نشان‌ می‌دهد ایران هنوز به طور مخفیانه برنامه هسته‌ای‌اش را دنبال می‌کند که شامل ابعاد نظامی نیز هست.

این ادعا در حالی مطرح شد که مقامات ایران به طور قوی آن را رد کردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به این ادعا بیانیه‌ای منتشر و در آن تاکید کرد: آژانس ارزیابی نهایی خود از مسائل باقیمانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد که در آن تاکید شده است هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در فعالیتهای هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.

همچنین فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این ادعا را رد و تصریح کرد که ایران هرگز توافق هسته‌ای را نقض نکرده است و به تمامی تعهد خود پایبند بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.