رویترز گزار شداد، گروه شبه‌نظامی موسوم به "القاعده در مغرب اسلامی" که همان شاخه القاعده در شمال آفریقا است در گذشته نیز حملاتی را علیه تاسیسات مربوط به شرکت‌های غربی به ویژه در کشور الجزائر صورت داده است و به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ حمله گسترده‌ای را به یک پالایشگاه گاز در این کشور انجام داد که در اثر آن ده‌ها کارگر کشته شدند.

همچنین شبه‌نظامیان این گروه حملات دیگری را علیه هتل‌ها و محل‌های رفت و آمد خارجی‌ها در کشورهایی نظیر مالی، بورکینافاسو و ساحل عاج صورت داده‌اند.

این گروه در بیانیه‌ای گفت: ما به موجب این بیانیه خواهان تحریم همه شرکت‌ها و بنیادهای غربی که در منطقه "مغرب اسلامی" و کشورهای منطقه ساحل آفریقا فعالیت می‌کنند، شده و به آنها هشدار می‌دهیم که جزو اهداف مشروع مبارزین ما محسوب می‌شوند.

در این بیانیه که از سوی پایگاه اطلاعاتی غربی موسوم به SITE ترجمه و منتشر شده اشاره مستقیمی به فرانسه به عنوان قدرت استعماری سابق در بخش عمده شمال و غرب آفریقا و هم‌پیمانانش در منطقه کرده است.

این بیانیه تصریح کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم تا به هرچیزی که باعث تداوم فعالیت این دولت‌های شده و به اشغالگران فرانسوی یک زندگی پر زرق و برق داده و باعث موفقیت مردم آن می‌شود، حمله کنیم.

منطقه شمال آفریقا از زمان وقوع انقلاب در لیبی و سرنگونی معمر قذافی در این کشور شاهد افزایش فعالیت شبه‌نظامیان افراط گر بوده است.

فرانسه در سال ۲۰۱۳ به بهانه عملیات علیه گروه‌های افراط گر در کشور مالی مداخله نظامی انجام داد.

این در حالی است که پاریس هنوز هزاران سرباز را در منطقه ساحل در راستای عملیات علیه گروه‌های شبه‌نظامی مستقر داشته و آمریکا نیز در حال تشدید حضور خود در منطقه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.