خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه از این تحقیقات که درباره احتمال همدستی میان کمپین او و روسیه است و جان برنان، رئیس سابق سیا آن را به راه انداخت، به عنوان "ضربه سیاسی" یاد کرد و تلاش کرد تا این تحقیقات را با انگیزه‌های سیاسی نشان دهد.

یک روز پیش از آن ترامپ از وزارت دادگستری خواست تا درباره نفوذ یا تلاش برای نفوذ اف‌بی‌آی در کمپین او تحقیقات به عمل آورد. وکیل او هم رابرت مولر، رئیس شورای ویژه را تحت فشار گذاشته است تا به تحقیقات سرعت داده و اجازه ندهد که این روند روی انتخابات کنگره در نوامبر تاثیر بگذارد.

این اقدامات تاکیدی بر جوسازی سیاسی حول و حوش این تحقیقات یکساله است چراکه مولر به دنبال مصاحبه با شخص ترامپ است و همزمان در صورتی است که مدرکی دال بر همدستی یا مانع‌تراشی در اجرای عدالت به دست آید فرصت‌ها برای استیضاح علیه رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش می‌یابد. ترامپ با انتشار توئیت‌هایی با نقل قول از دن بونجینو، تفسیرگر شبکه فاکس نیوز نوشت: "این یک ضربه سیاسی است، نه تحقیقات اطلاعاتی."

جان برنان که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ریاست سیا را در دست داشت، به گفته ترامپ مسبب تمام این کارشکنی‌ها است. ترامپ نوشت: او خودش را بی‌آبرو کرده، او کل جامعه اطلاعاتی را بی‌آبرو کرده است.  

تحقیقات مولر که اخیرا یکساله شد، با حرکت آمریکا به سمت برگزاری انتخابات کنگره جنبه سیاسی بیشتری پیدا می‌کند. بازرسان تاکنون ۲۲ کیفرخواست از جمله برای دستیاران ارشد ترامپ مثل پل مانافورت، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ و مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا صادر کرده‌اند. انتظار می‌رود کیفرخواست‌های بیشتری صادر شوند اما مولر و تیمش درباره جهت‌گیری تحقیقات و مدارکی که خصوصا از ترامپ در دست دارند، سکوت کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.