اسپوتنیک گزارش داد، دونالد تاسک در اظهاراتش در جریان اجلاس گروه ۷ در کبک کانادا که سایه اختلافات تجاری و سیاسی کشورهای هم‌پیمان در این گروه و آمریکا بر آن سایه انداخته، گفت: ما شاهد هستیم که نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در حال به چالش کشیده شدن است.

او خاطر نشان کرد: این اتفاق نه از طرف مظنون‌های همیشگی بلکه از طرف "معمار و ضامن اصلی" این نظم یعنی خود آمریکا در حال رخ دادن است. ما تلاش‌هایمان را برای متقاعد کردن دوستان آمریکایی خود و همچنین دونالد ترامپ درخصوص اینکه تضعیف این نظم به هیچ وجه عاقلانه نیست متوقف نخواهیم کرد چون این اتفاق تنها به نفع کسانی است که به دنبال یک نظم جدید با عبور از غرب هستند که در آن لیبرال دموکراسی و آزادی‌های اساسی دیگر موجودیت نداشته باشند.

این اظهارات تاسک بعد از آن مطرح شد که ترامپ در اظهاراتی جنجالی در نشست گروه 7 در کانادا پیشنهاد داد که روسیه مجددا به جمع کشورهای این گروه برگردد اما تقریبا همه طرف‌ها و حتی خود روسیه با این صحبت ترامپ مخالفت کردند.

در عین حال قبل از برگزاری این نشست نیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در اظهارنظرهایی که خطاب آنها به ترامپ بود، گفت: هیچ رهبری قرار نیست تا ابد روی کار باقی بماند.

این در حالی است که جوزپه کنته،‌ نخست وزیر جدید ایتالیا اعلام کرد که از این پیشنهاد ترامپ حمایت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.