رویترز گزارش داد، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در توئیتی نوشت: هیچ کس نمی‌تواند به ترکیه چیزی دیکته کند. ما هرگز تهدید را از جانب هیچ کس تحمل نخواهیم کرد. حاکمیت قانون برای همه است و هیچ استثنائی ندارد.

روز پنجشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که در صورتیکه ترکیه این کشیش آمریکایی به نام اندرو برونسون را که در ترکیه اتهام‌های مربوط به تروریسم محاکمه می‌شود آزاد نکند، در آن صورت هدف «تحریم‌هایی بزرگ» قرار خواهد گرفت.

این تهدید ترامپ پاسخ تند آنکارا و تنش بیشتر بین دو کشور را در پی داشت. ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تهدیدهای واشنگتن را غیرقابل قبول خواند.

وی گفت: آمریکا باید در رویکرد خود تجدید نظر کند و پیش از آنکه آسیب بیشتری متوجه منافعش و ائتلافش با ترکیه کند، یک موضع سازنده در پیش بگیرد.

چاووش اوغلو با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا تماس گرفته و با او درباره تهدید این تحریم‌ها صحبت کرد. یک روز پیش از انتشار این صحبت‌های ترامپ دادگاهی در ترکیه دستور به انتقال این کشیش آمریکایی به بازداشت خانگی بعد از ۲۱ ماه بازداشت داد.

ترامپ در توئیتش نوشت: آمریکا تحریم‌های بزرگ علیه ترکیه به خاطر بازداشت طولانی مدت کشیش اندرو برانسون که یک مسیحی بزرگ، یک مرد خانواده دوست و یک انسان شگفت انگیز است، اعمال خواهد کرد.

ترامپ نوشت: او تحت درد و رنجی فراوان است. این مرد مذهبی بیگناه باید فورا آزاد شود.

کمی قبل از آن مایک پنس، معاون ترامپ در تهدید مشابهی در یک کنفرانس آزادی مذهبی به میزبانی وزارت خارجه آمریکا گفت: من خطاب به رجب طیب اردوغان و دولت ترکیه پیامی به نمایندگی از رئیس جمهوری آمریکا دارم. یا کشیش اندرو برونسون را آزاد کنید و یا آماده رویارویی با تبعاتش باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.